Flere nyheder

 
Musik
Tako Lako: Through The Mud

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Tako Lako: Through The Mud
Ons. 15. aug. 2012

Det dansk-serbiske balkan-rockband er for alvor ved at slå bredt igennem efter massiv succes som kult-liveband i både England og Skandinavien. Nu er deres debutalbum; 'Through the Mud' ude, og det er vi mange, der har ventet på.

Hos Tako Lako sætter harmonikaen lige så meget rytmen, som trommerne gør det. Albummet åbner med Rupa Je Rupa, der har fulgt bandet siden starten og er eneste nummer på pladen, hvor forsanger Ognjen Curcic synger på sit serbiske modersmål. Hans særprægede, affekterede vokal præsenteres således markant helt fra start, og understreger den farverige koncertpersona; han er lige så meget en aparte burlesque-figur, der agerer vært, som en forsanger i traditionel forstand. At det også trænger godt igennem på pladen, understøtter det både festlige og mørke Tako Lako-univers flot.

Den dynamiske sekstet spiller det, de selv omtaler som "psychedelic gypsy beat". Det er balkan med smæk på iblandet verdensmusik fra alle afkroge - og på dette album endda også rap. Det sker på nummeret GrimyBoy hvor den dansk-eritreanske rapper Negash Ali optræder under aliaset 'Swaggerin' Africa' med et råt flow akkompagneret af hidsig psykedelisk 'tyrkerviolin', afrobeats og godt med harmonika.

Balkan-genren udfordres ligesom hos både Balkan Beatbox og Gogol Bordello, der har været dygtige eksponenter for "mainstreamificering" af det smalle folkemusiske udgangspunkt. Ligesom dem er Tako Lako et udpræget liveband. Undertegnede var bl.a. heldig at se dem til en bragende koncert i Lille Vega i foråret, og helt gennemgående har de et imponerende ry for rutineret at sparke den ene vanvittige fest igang efter den anden. Det har resulteret i en anseelig fanskare og givet de dygtige musikere adgang til koncerter på også de endog rigtig store scener.

Tako Lako har de sidste år spillet på alt fra SPOT til den store britiske Glastonbury Festival, og bandet havde med godt overblik valgt at lægge debut-udgivelsen den 9. august, hvor de gæstede Skanderborg Festivalen i forbindelse med en længere turné. Denne timing vidner også om en god portion overvejelser omkring udgivelsen af nærværende album, for hvordan rykker man den ekstatiske fest hjem i folks stuer? Svaret er desværre, at det er svært. Tako Lako er stadig først og fremmest et liveband.

Through The Mud er et modigt album i den forstand, at det ikke kun bryder med genrer, men til dels også med festglade fans' forventninger. Flere steder sættes tempoet ned og teksterne bliver mere alvorlige. Eksempelvis på Regards from Serbia, hvor afsavn og en nærmest diabolsk harmonika dominerer. Det er godt disponeret, men flere af numrene lider af et lidt fladt lydbillede med for meget rumklang og generel overproduktion. Når man hører beskidt balkan, skal man ikke være i tvivl, om hvorvidt det er strygere eller en synthesizer, man hører.

Bedst fungerer det instrumentale Basket Maker Beat og The Rest of Us. På førstnævnte er der god røvballerytme og hurtig harmonika. Det er dansktop på gypsy-facon med tyk ironi. Storetrommen brager, der bliver filet løs på violinerne og indspilningen lyder befriende som et organisk one-take. The Rest Of Us kunne man med et andet billede kalde for 'Depeche Mode Balkan'. Med udpræget Exciter-stemning fungerer nummeret som en hjerteskærende sjæler indtil klarinetten går amok(!) og kører trommerne og resten af instrument-arsenalet op i tempo. Det er stort og helt umuligt ikke at lade sig smitte af den dansable stemning.

Her nærmer vi os noget af den svedende, lugtende galskab fra koncerterne! Her er det sjovt - og det er det for alvor live!

Tako Lako: Through The Mud
Ude på cd fra Sony Music den 9. august 2012