Flere nyheder

 
Teater
Den Gyldne Hane

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Den Gyldne Hane
Ons. 19. sep. 2012


Den russiske koreograf Alexei Ratmansky fortolker det russiske folkeeventyr, Den Gyldne Hane af Aleksandr Pusjkin på Operaens Store Scene. Det gør han med en sans for detaljer, der vidner om en enorm forståelse af og kærlighed til den russiske ballet (Ballet Russe) og historien om den skæbnesvangre, gyldne hane.

Balletten Den Gyldne Hane, som oprindelig blev skrevet til Ballet Russe, er et ægte russisk eventyr om krig og kærlighed - storslået og farverigt. Historien beretter om tsar Dodon og hans to sønner, der alle frygter krig. Fra en astrolog modtager tsaren en gylden hane, hvis galen vil varsle fjendernes komme. Til gengæld får astrologen lovning på, når som helst at få opfyldt et hvert ønske. Den gyldne hane lever op til sin post og efter at have mistet begge sønner i krig, drager tsaren selv ud. På slagmarken møder han dronningen af Shemakhan, forelsker sig hovedkulds i hende og bringer hende med tilbage til sit rige, hvor astrologen nu kommer og gør krav på sit løfte.

Ratmansky tilfører Den Gyldne Hane både humor og autenticitet, og en medrivende sans for detaljer, der viser, at han kender historien om Den Gyldne Hane ord for ord. Balletten er underholdende på et plan, hvor også børn ville kunne følge med, men desværre bliver fortællingen om kærlighed og død aldrig rigtig rørende. I hvert fald ønskede undertegnede at se nogle af kærlighedsscenerne folde sig mere ud, være mere inderlige og vedkommende.

Richard Hudsons scenografi og fantastiske kostumer, der er baseret på Natalia Goncharovas originale, er af stor betydning for det ekstravagante helhedsindtryk.

Især Lena-Maria Gruber, som den gyldne hane, er tryllebindende på scenen og man sidder undervejs og længes efter hendes tilstedeværelse. Desværre synes solodanserinden Gudrun Bojesen, som dronningen af Shemakhan, ikke rigtig at bære den magi man forventer. De større arrangementer med eksempelvis de orientalske dansere, bondepigerne og soldaterne er til gengæld betagende og meget overbevisende.

Forestillingen kulminerer i en af de afsluttende og sensationelle scener hvor alle er på scenen samtidig. Her eksploderer det hele i et festfyrværkeri med en morale om, at skønhed kan være farlig og at man skal holde hvad man lover.

Den Gyldne Hane på Operaens Store Scene 15. september - 26. oktober 2012