Flere nyheder

 
Litteratur
Yndefulde Københavnertekster

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Yndefulde Københavnertekster
Man. 14. jan. 2013

Kan man tale om en reflekteret forfatterinde, som kender og forstår København bedre end de fleste, når selvsamme forfatter er purung, debutant og tilmed immigreret fra Sjælland og slet ikke barn af byen? Også i den grad.

Amalie Laulund Trudsø ser København med øjne, der virker blå, men hvis evne til at se minder læseren om selv at åbne øjnene og sanse sporene af kys, dans og tårer på hele strækningen mellem Amager og Nordvest.

København i 1980erne var et København i krise. Børnefamilier og gode skatteborgere flygtede til forstæderne og efterlod hovedstadskommunen på fallittens rand med overførselsindkomst og sociale behov som demografisk vartegn. I samme årti blev Amalie Laulund Trudsø født. Hun voksede op i en forstad på Sjælland langt fra det København, som allerede havde udlevet sin vilde ungdom igennem det seneste årti.
Og selvom de københavnske gader og stræder ikke længere er fulde af BZ-oprør og rungende nej'er til Vietnamkrigen, atomkraft, NATO og Verdensbanken, afholder det ikke Amalie Laulund Trudsø - årgang 1988 og dansk- og retorikstuderende på Københavns Universitet - fra at lade sin debutroman udspille sig netop her; i Københavns gader.

Romanen bærer undertitlen Københavnertekster, og hvert enkelt af bogens tres kapitler har navn efter en gade i København. Med Ægirsgade, Skydebanegade, Njalsgade, Sortedam Dossering og Mågevej som velkendte koordinator følger vi et nyligt udklækket københavner-jeg, som slentrer og kæntrer i hovedstaden. På hver gade udspilles en begivenhed, udpensles en tanke eller konkretiseres en følelse. Vi forelskes på Nørrebro, ser frygten i øjnene på Frederiksberg, fortvivles og forelskes på ny med udsigt fra Dronning Louises bro. Narrativt er romanen spinkel, og en egentlig handlingstråd er kun diskret antydet.

Alligevel er samlingen af tekster en original, sjælelig og mærkbar føljeton om det evigt aktuelle og underfundige pigesind som snævert omdrejningspunkt. Man kan drage flere paralleller mellem Tove Ditlevsens debut, lyriksamlingen Pigesind fra 1939, og Amalie Laulund Trudsøs Koordinator. Begge er poetiske, hudløse, unge og oprigtige. Begge debuter har gode gamle København som scene. Men også fordi, man får følelsen af, at der med denne debut er født endnu en lovede forfatterinde. Tilsammen udgør de tætpakkede korttekster en roman, der langsomt indfanger essensen af det København, der pulserer lige nu og her. Tak fordi du pudsede mit vindue og lod mig se det, Amalie.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Amalie Laulund Trudsø: Koordinater : Københavner tekster
Rosinante og co., 92 sider
ISBN: 8763826313