Flere nyheder

 
Klassisk musik
Operakoncert lover godt for fremtiden

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Operakoncert lover godt for fremtiden
Man. 28. jan. 2013


(PR-foto)

Operaakademiets årlige operakoncert på Det Kongelige Teater byder på et vidtspændende repertoire af arier og viser lovende talent fra især Henning von Schulman, Johanne Højlund og Ole Morten Velde.

Operakoncerten er en præsentationskoncert, hvor anden- og tredjeårsstuderende på Operaakademiet viser, hvad de kan i en række arier fra forskellige operaer.

Operaakademiets forstander Anne Margrethe Dahl præsenterer hver enkelt studerende og de forskellige operaer og sætter derved arierne i kontekst. Det giver også et kalejdoskopisk indblik i alle de herligt overdrevne operaplots. Jeg nævner i flæng; genfærd, attentater, djævlen, bohemer, dueller mellem bedste venner, fædre der er gift med deres sønners udkårne og selvfølgelig uanede mængder af uforløst ulykkelig kærlighed.

Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Symfoniorkester akkompagnerer og er til lejligheden anført af Det Kongelige Teaters chefdirigent Michael Boder. Symfoniorkesteret spiller udmærket, dog er blæserne indimellem en anelse usikre.

Langt de fleste studerende kommer solidt igennem deres til tider udfordrende arier, men et par af dem stjæler billedet:

Ole Morten Velde (tenor) imponerer som Tom i "How Dark" fra Stravinskijs The Rake's Progess. Han er en dygtig sanger og formår at udtrykke rollens desperation i en håbløs situation. Han viser igen sine evner i arien "Kuda, kuda vï udalilis" fra Tjaikovskijs Eugen Onegin, og får med ariens første strofe fint formidlet sin rolles sorgmod og holder fast heri arien igennem, selv i de kraftfulde passager.

Som Hamlets mor Gertrud i "Hamlet ma douleur est immense" fra Thomas' Hamlet brillerer Johanne Højlund med sin kraftfulde mezzosopran, og hendes melankolske stemme passer godt til rollen. Helt så sikkert kommer hun ikke igennem "L'amour est un oiseau rebelle" fra Bizets Carmen. Med selvsikker mine indtager hun scenen, så ingen kan være i tvivl om, at det her er Carmen. Sat op mod resten af Operaakademisternes korsang formår hendes stemme desværre ikke at brænde igennem med samme kraft.

I "Ella Giammai m'amo" fra Verdis Don Carlos kommer Henning von Schulmans basstemme til sin ret og går smukt i harmoni med de akkompagnerende strygere. Med sin stemme formår han at tilføje sin rolle, Kong Philippe II, netop den sårbarhed, arien skal give indblik i. Indsatsen belønnes behørigt af publikum med klappen, hujen og piften. Desværre bliver hans stemme ikke i samme grad udfoldet, og komikken tager en anelse overhånd i aftnens sidste nummer "Cheti, Cheti immantinente" fra Donizettis Don Pasquale.

De studerende fra Operaakademiet udviser generelt høj standard, så der skulle være noget at glæde sig til i fremtiden. Undertegnede vil i hvert fald holde øje med, hvilke roller Henning von Schulman, Johanne Højlund og Ole Morten Velde får tilkæmpet sig de næste par år.

Operakoncert med Operaakademiet
Det Kongelige Teater, Gamle Scene 25. januar 2013

Medvirkende:
Præsentation: Anne Margrethe Dahl
Dirigent: Michael Boder
Musik: Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Symfoniorkester
Sangere: Jens Christian Tvilum, Aleksander Nohr, Leif Jone Ølberg, Henning von Schulman, Olga Nikolskaja-Heikkilä, Ole Morten Velde, Johannes Held, Johanne Højlund og Francine Vis.