Flere nyheder

 
Litteratur
Bollywoodfilm

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Bollywoodfilm
Tir. 9. apr. 2013

Med "Bollywoodfilm - en introduktion" har Katrine Brøndsted sat sig for at give den nysgerrige filmseer en bedre forståelse af de mange forskellige film, der kommer fra Indien hvert år. Samtidig giver bogen et bud på, hvorfor de indiske film til tider kan forekomme noget fremmede i forhold til et vestligt publikums filmsmag.

Danskere er et rejsende folkefærd, der mere end nogensinde før begiver sig ud i verden for at opleve fremmede kulturer. Herhjemme er det også muligt at komme på rejse til andre lande via biograffilm. En af de mere eksotiske destinationer er den såkaldte Bollywoodfilm, der med sang, dans og en ordentlig omgang patos som faste ingredienser sender tilskueren på en rutsjebanetur af emotionel underholdning. Men hvad er det ved Indiens filmtraditioner og kulturelle normer, der ofte får deres film til at føles så fremmede og ofte overdrevent følelsesladede for et vestligt publikum?

Filmene handler i høj grad om følelser, med larger-than-life helte og kærlighedsintriger, der kan komme til at overskygge resten af handlingens elementer, som ellers kan være seriøse nok med fokus på kvindeundertrykkelse og terrorisme. Men dette blandede fokus på både alvor og ugebladsromancer skyldes bl.a., ifølge Brøndsted, at det indiske biografpublikum forventer at få den fulde pakke, når de har brugt deres sparepenge på billetten frem for aftensmad. Der skal simpelthen både være noget at grine og græde over, før den gængse inder er tilfreds efter et biografbesøg.

Men indiske film er meget mere end følelser, og Brøndsteds bog er fortrinlig til at kortlægge de kulturforskelle, der har været med til at forme Bollywoodfilmene og indernes forventninger til dem. Der diskuteres publikumsforventning, genrekonventioner og ophavsetik. Særligt det sidste emne får et kritisk ord med på vejen af forfatteren, når det beskrives, hvordan flere indiske film stjæler for meget fra historierne i vestlige og andre asiatiske film. Bogen fremstår dog det meste af tiden som en kærlig opmuntring til at give sig i kast med en fremmed kulturs film og tage det sure med det søde i de oplevelser, filmene byder på. Der er en meget grundig og fin brug af filmcitater bogen igennem til at understøtte og illustrere de større pointer om Bollywood som begreb. Brøndsted har researchet sig frem til flere sjove og interessante historier fra filmindustrien, inklusiv sin egen oplevelse som statist i en film med navnet Chocolate - Deep Dark Secrets.


Bogen er bygget op som et langt essay, hvor det ene emne overtager det andet i takt med, at Brøndsted guider os igennem de vigtigste elementer i indisk film. Essayformen giver en flydende læseoplevelse, dog savner man fagbogens mere klare kategorisering og endelige overblik. Enkelte steder går Brøndsted nok også for langt i diskussionen af forholdet mellem Bollywood og Hollywood, hvor Titanic f.eks. nævnes som en film, der er inspireret af Bollywood. Bogen henvender sig derfor mest til den danske, nysgerrige filmentusiast, som har set et par Bollywoodfilm og gerne vil vide mere eller finde argumenter for at hive vennerne med ind til f.eks. en af årets Bollywoodfilm på CPH-Pix-festivalen. Læser man i øvrigt beskrivelsen af disse film (Shanghai og Miss Lovely), vil man kunne se, hvor bredt film fra Indien kan spænde, og den diskussion er Brøndsteds bog en god og underholdende introduktion til.

Katrine Brøndsted: Bollywoodfilm - en introduktion
Forlaget Alt i ord, 178 sider
ISBN: 978-87-994941-0-1