Flere nyheder

 
Teater
Romeo og Julie som dukketeater

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Romeo og Julie som dukketeater
Tir. 2. jul. 2013

Julie er en kost og Romeo en skovl! I hvert fald i HamletScenens nye dukkeopsætning af William Shakespeares udødelige tragedie, "Romeo og Julie", som kan ses på Kronborg Slot frem til 21. juli. (Foto: Kim Agersten)

Med Shakespeare Puppets at Hamlets Castle har Jacques S. Matthiesen taget en af Shakespeares mest berømte tragedier, fjernet alle ordene, skåret handlingen ned til en halv time og erstattet alle skuespillerne med haveredskaber. Resultatet? Ja, det var lidt spændende, men det lykkedes over al forventning.

Finn Rye er eneste mand på scenen, og som kombineret skuespiller og dukkefører formår han på forunderlig vis at give liv til de haveredskaber, der udgør stykkets hovedpersoner: Julie og resten af familien Capulet er en flok koste, mens Romeo og Montague'erne er en familie af blå skovle, og den fint smykkede rive er prinsen af Verona.

Det er Rolf Søborg Hansen, der har skabt dukkerne, og så enkle de end virker, er de alligevel forbløffende levende. Med simple tricks som en glad mund, der kan vendes på hovedet, og godt understøttet af en gennemtænkt scenografi, der giver redskaberne mulighed for at stå selv, kravle op af vægge eller end dog hænge fast i næsen, glemmer man hurtigt, at det ikke er almindelige dukker eller endda rigtige skuespillere, man har foran sig.

Stykket indledes med Finn Rye, der klædt som munk hakker urter og blander den fatale eliksir, Julie senere indtager. Herefter skifter Rye til rollen som dukkefører, og det skifte er en smule forvirrende: Hvorfor er munken et menneske, når alle andre er dukker, og hvornår er han munk og hvornår dukkefører? Det giver et indtryk af, at det er munken, der styrer handlingens gang - hvilket han selvfølgelig til en vis grad kan siges at gøre hos Shakespeare også, omend på en mindre direkte måde.

Ellers er Shakespeares fortælling gengivet på letforståelig vis, og selvom Jacques S. Matthiesen selvfølgelig har været nødt til at skære en del af scenerne og persongalleriet fra, er Shakespeare Puppets overordnet ret tro mod historien. Især den berømte balkonscene vil sikkert få et smil frem hos den voksne del af publikum. Det hele sker uden ord, men med masser af sigende lyde og særdeles udtryksfuld mimik og kropssprog, og ledsages på fineste vis af Fredrik Lundins forunderlige, nærmest magiske musik.

Shakespeare Puppets er for børn over 6 år, og selvom ligene hober sig op ligesom i den "rigtige" fortælling, viste ingen af de tilstedeværende børn denne dag tegn på, at det blev for sørgeligt eller uhyggeligt for dem. Der var til gengæld ingen problemer med at holde børnenes opmærksomhed fanget i den halve time, stykket varede, og det er vel i sig selv lidt af en anbefaling.

En fin og anderledes oplevelse for hele familien.

HamletScenens Romeo og Julie kan opleves på Kronborg Slot frem til 21. juli.

Se spilletider