Flere nyheder

 
Litteratur
1913 - århundredets sommer

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
1913 - århundredets sommer
Tir. 1. okt. 2013

Sidste års store tyske bestseller, "1913 - Århundredets sommer" er nu blevet oversat til dansk. Danske læsere kan glæde sig til en elegant og medrivende kulturhistorisk collage, fyldt med morsomme, tankevækkende anekdoter, fakta, fodnoter og spekulationer.

1913 - året før 1. verdenskrig bryder ud. På den ene side står kulturpessimisterne med Oswald Spengler i forgrunden, der skriver på sin senere så berømte bog om aftenlandets undergang. På den anden side står modernisterne og futuristerne med deres tro på fremskridtet - og David Starr Jordan, der forsikrer verden om, at den store krig, der truer Europa, aldrig vil blive til noget takket være kapitalismen: de økonomiske omkostninger er alt for store. Alle ser de fremad - kun Proust ser sig tilbage efter den tabte tid.

Men som Florian Illies viser i sin finurlige bog, er 1913 så meget mere end et forkrigsår. I høj grad er det et kunstens og kærlighedens år, som når Oscar Kokoschka maler som besat for at vinde Mahlers enke, den smukke og sanselige Alma. Fadermordet gennemsyrer året, fra Jungs brud med Freud til Gottfried Benns og D.H. Lawrences værker - og det er den frie sex og de eksperimenterende forholds år for slet ikke at tale om de nervøst lidende, neurastenikernes år. Og så er det året, hvor en purung Louis Armstrong for første gang får en trompet i hånden og forvandler sig fra rod til alle tiders største jazzmusiker.

Og alligevel er århundredets store krige nærværende allerede: Hitler og Stalin spadserer begge rundt i Schönbrunn-parken i Wien, endnu kun bifigurer, men ventende på deres store chance. Også Trotskij er i Wien og spiller skak kun få blokke derfra, mens Franz Ferdinand ligger på gulvet og leger med sin modeljernbane. Hovedpersonerne er hentet fra hele kunst-, kultur- og litteraturhistorien, iblandet lidt teknik og storpolitik, så det nærmest er en stream-of-consciousness forklædt som et hav af snapshots og biografier, der vikler sig ind og ud af hinanden, uden nogen synlig rød tråd, men alligevel tilsyneladende sammenhængende og svært underholdende.

Hvorfor er det interessant for os i dag, hvad der blev sagt og tænkt i 1913? Hvad enten det er af kærlighed til sladder eller af ren (kultur-)historisk interesse, så er det fascinerende at følge tidens store aktører og i modsætning til dem på forhånd at vide, hvad der kommer til at ske, fordi den nutidige læser kender historiens gang - det sætter læseren i en sjælden magtposition. Og så er der noget magisk dragende over den måde, Illies stiller alle de små og store begivenheder op, så tilfældighederne ikke længere virker tilfældige, men antager et skær af skæbnebestemthed.

Bogen er bygget op i 12 kapitler, et for hver af årets måneder, og begivenhederne er derfor mere eller mindre kronologisk opstillet - sommetider viger den helt strikte kronologi dog for en tematisk sammenhæng, og til tider kan Illies ikke dy sig for lige at give et glimt af, hvad fremtiden vil bringe. På samme måde skifter Illies mellem at være objektiv, udenforstående fortæller til en nysgerrig og muntert gættende betragter til en alvidende, alfaderlig profet. Disse brud i stilen og de selvopstillede regler er med til at gøre bogen sprælsk og uhåndgribelig, og heldigvis holder Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad sig tæt op ad Illies' sprog og stil i deres danske oversættelse.

1913 er en ren nydelse fra første til sidste side. Og kulturformidling på allerhøjeste plan.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Florian Illies: 1913 - århundredets sommer
Gyldendal, 320 sider
ISBN: 9788702149777