Flere nyheder

 
Litteratur
Stockholm, Stockholm

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Stockholm, Stockholm
Tir. 15. okt. 2013

At besøge Stockholm med Henrik Wivel som guide er ikke dumt. Med indlevelse og begejstring fortæller han om arkitekturen, museerne, beværtningerne og stederne. De mange fine linjer i kunst-, litteratur- og byhistorien er med til at gøre portrættet levende og fascinationen smittende.

Wivels Stockholmsbog er mere inspirerende end de fleste guidebøger, om end den i store træk er bygget op som en guidebog. Gamla Stan, Norrmalm, Kungsholmen, Södermalm, Östermalm, Vasastan -- hvert kvarter i byen får sit kapitel. Derpå følger tematiske afsnit om arkitekturen og museerne, inden forfatteren tager os med på rejse ud til skærgården og dens 24.000 klippeøer. Og endelig, som en fristende finale, er bogen forsynet med en række korte præsentationer af nogle af Stockholms mange gode spisesteder.

De fleste ved, at Stockholm er en ualmindeligt smuk hovedstad. Wivel ved det i hvert fald og kalder byen for et "topmålt under". Stockholm er fortryllende i sin skønhed og storhed. Begge dele et resultat af dens nærmest trodsige placering midt i havet og skoven. Bygget på øer og holme og med sine mange monumentale bygningsværker kan Stockholm virkelig imponere sin beskuer. Men den kan også være brutal og afvisende. Henrik Wivels fremstilling er bevidst mytologiserende. Således får han i indledningskapitlet sporet læseren ind på byens mørkere kræfter. Det gør han bl.a. ved at genfortælle forløbet omkring mordet på Palme en vinteraften i 1986. Her bliver stilen faktisk lidt oppustet, når forfatteren lader én af betjentene brække sig i "konvulsiviske spasmer". Men det er også det eneste, meget lille, minus ved bogen.

Wivel skriver indledningsvist, at han "ser og oplever byen med egne øjne". Og det gør han for så vidt, men det foregår fra en tilbagetrukket position med en yderst sparsom brug af personlige anekdoter. Det personlige ligger i de begejstrede portrætter, han giver af kulturen og kunsten. For hvert kvarter finder han frem til de udmærkende kulturfænomener, om det så er musik, maleri, film, litteratur eller arkitektur. Vi hører f.eks. om Beck-filmene i Vasastan og på Södermalm, om Bellmans mytiske svirebrødre i Gamla Stan eller om ABBA, der indspillede deres plader i Polar Music Studios på Kungsholmen. Hver gang er det velskrevet. Ind i mellem bydes vi oven i købet på fremragende små analyser, bl.a. af Beck-seriens nordiske noir, maleren Eugène Janssons lysende mørke og Strindbergs dybe samhørighed med Skærgården.

Stockholm, Stockholm
har undertitlen Kunsten, arkitekturen, kvartererne og menneskene. Det sidste kan måske være en lille smule misvisende, for det handler ikke om stockholmere som sådan. Menneskene i bogen er kunstnere og arkitekter, folk som har sat deres store præg på byen, og som byen har præget stort. Og det er just her, bogen har sin styrke. I formidlingen af store tanker, der har været med til at forme byen, særlig tydeligt i forhold til forskellige epokers skiftende ideologier inden for arkitekturen. På dette felt er Henrik Wivel meget vidende og disker op med utrolig meget interessant bygningshistorisk information. De mange anekdoter og portrætter fra kunstens og arkitekturens verden får Stockholm til at udvide sig i forestillingen. Og til sammen bliver de et vidnesbyrd om, hvilken fortryllende virkning byen altid har haft på både stockholmere og turister.

Køb eller bestil bogen på saxo.com


Henrik Wivel: Stockholm, Stockholm
Gyldendal, 280 sider
ISBN: 9788702136555