Flere nyheder

 
Teater
Ømme serenader og heftig dry humping

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Ømme serenader og heftig dry humping
Tor. 16. jan. 2014



(Foto: Miklos Szabo)

I Det Røde Rums eksperimenterende opsætning af Shakespeares sonetter ser vi kærligheden i alle dens groteske former.

Med stykket Sonetter har Det Røde Rum, under ledelse af den talentfulde instruktør Elisa Kragerup, kastet sig ud i den vanskelige opgave at iscenesætte Shakespeares sonetter, så de rammer et nutidigt teaterpublikum.

Gennem sytten udvalgte sonetter møder vi kærlighedens mange former; fra den første uskyldige forelskelse til dyrisk begær, brændende jalousi og bedrag. Til hver sonet er knyttet en bestemt følelse og et lille optrin, hvoraf nogle er bedre end andre. Som publikum kom man derfor hurtigt til at savne en indre sammenhæng i stykket.

De fem skuespillere har ingen faste karakterer eller relationer, men lægger krop til et væld af modsatrettede og skiftende følelser. Vi møder en Helle Fagralid, der er vild og underdanig i sit begær efter en nonchalant Peter Plaugborg, men må nøjes med hans forgnaskede, lyserøde tyggegummi. Maria Rossing er dyster og indesluttet, som hende der er blevet svigtet og forladt, mens Johanne Louise Schmidt ikke kan undgå at lyse op med sit søde smil og smukke stemme. Aftenens absolut bedste grin stod Thomas Hwan imidlertid for, da han med et skævt smil og blink i øjet forsøgte at forføre publikum, mens han småstrippede til Leonard Cohens "I'm Your Man".

I hænderne på Det Røde Rum bliver sonetterne til underholdende, lattervækkende og frem for alt vanvittigt og eksperimenterende skuespil. Men de smukke ord og tanker drukner også fuldstændig i al postyret, uanset om det er ømme serenader eller heftig dry humping. Og sådan ender Sonetter som en følelseskavalkade uden nogen dybere sammenhæng.

Sonetter
Det Røde Rum, Skuespilhuset
Se spilleplan