Flere nyheder

 
Teater
Evita på det Ny Teater

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Evita på det Ny Teater
Man. 27. jan. 2014


(Foto: Miklos Szabo)

Det er bombastisk og følelsesladet, når Det Ny Teater viser den elskede klassiker "Evita". Det er skildringen af historien om en kvinde med helgenstatus, som til tider går lidt for stærkt, men til gengæld får det til at dirre helt ned på de bagerste rækker.

Der er noget særligt højtideligt og patriotisk over historien om Evita. En særlighed den argentinskfødte instruktør Daniel Bohr har fanget fra første minut på Det Ny Teaters scene. Her indledes dramaet om Evita med en følelsesladet fremstilling af den landesorg, der overgik Argentina i 1952 i forlængelse af Eva Perons alt for tidlige død. Og hermed er rammen sat. Rammen for historien om en kvinde, der gik over i historien, og hvis fortælling ikke uden grund har prydet blandt andet Broadway og Westend i generationer.

Evita er historien om Eva Duarte - senere Eva Perón - der rejser sig fra at være en fattig skuespiller fra Argentinas underklasse til at blive en magtfuld præsidentfrue, der kæmper en bemærkelsesværdig og modig kamp i sit fædreland. Men det er også historien om en nedtur, hvor en på samme tid højt elsket og hadet kvinde alt for tidligt må give slip på sit livsprojekt for at bukke under for kræften som 33-årig.

Opsætningen af Evita på Det Ny Teater fremstiller en stor del af et liv på godt og ondt. Charlotte Guldberg viser, så godt som det er muligt på den forholdsvis korte tid, den forvandling, Eva Perón gennemgår på sin rejse op fra underklassen. Men forvandlingen fremskrider til tider med en sådan fart, at skiftet fra den ubekymrede og sprudlende underklassepige til den magtfulde præsidentfrue bliver umulig at fremføre helt overbevisende. Parallelt med Eva Peróns forvandling fremstilles et væld af begivenheder som perler på en snor. Det går stærkt. Men de bliver på fineste vis sat i system af Thomas Ambt Kofoed, der som fortælleren Che tager publikum ved hånden og sikrer den nødvendige mængde af fakta, historien kræver for forståelsen.

På trods af de begrænsninger en teateropsætning sætter for dybden i gennemgangen af et begivenhedsrigt liv, fastholder Evita publikum i den særlige følelse hele vejen igennem. Og helt som det bør gøres, afsluttes Evita i Det Ny Teater bombastisk og følelsesladet, når Charlotte Guldberg får det til at dirre helt ned til de bagerste rækker med den elskede klassiker "Don't Cry for Me Argentina".

Evita
Det Ny Teater
Se spilleplan