Flere nyheder

 
Teater
Alle elsker kærlighed

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Alle elsker kærlighed
Tir. 23. sep. 2014


(Foto: Miklos Szabo)

Reumert-vinder Kirstine K. Høgsbros nye forestilling "Alle elsker kærlighed" på Nørrebro Teater guider publikum gennem den romantiske kærligheds udfordringer og faldgruber. Det er både underholdende og smittende energisk - i hvert fald i første akt.

På Nørrebro Teater leges der igen i år med brug af LED-skærme, som vi også så det i februar i forestillingen Kronprinsen af Danmark. Denne gang er det "live-tegning på LED-skærme", hvor illustratoren Jakob Tolstrup står for baggrundsscenografien. Det er stadig en innovativ måde at anvende kunstneren i selve forestillingen. Nogle af tegningerne er lavet på forhånd, og der er anvendt forskellige teknikker. For eksempel en fin litografi af en bondegård og en guidebog lavet med fine blyantstegninger. Jakob Tolstrup sidder ved en tegnepult under forestillingen og tilføjer stemningsbilleder under Rasmus Nøhrs sange. Det er interessant. Det åbner ens øje for, hvilke muligheder LED-skærme kan bidrage med til teaterscenografien. Tænker man lidt videre over det, så er det måske ikke så usandsynligt, at vi i fremtiden vil se forestillinger som Napoli, La Bohème eller Et Dukkehjem med LED-scenografi.

Alle elsker kærlighed er skrevet af psykologen Kirstine K. Høgsbro. Hun vandt prisen for Årets talent som dramatiker ved Reumert 2014. Kirstine K. Høgsbro skrev til Goldstein Production-forestillingen Hvor er du egentlig grim, når du er liderlig, som gæstede Aveny-T i januar 2014. Der er mange ligheder mellem hendes to forestillinger, både i temaer og i struktur. Men det er hendes stil. I forestillingen Alle elsker kærlighed er vi tilhørere til et musikforedrag om kærlighed, hvor vores tre foredragsholdere (Linda P., Charlotte Fich og Pelle Emil Hebsgaard) præsenterer os for deres guidebog med titlen "Guide til at fastholde romantisk kærlighed".

Første akt bliver skudt af sted med en super energi på scenen. Skuepillerne har det sjovt med hinanden og bobler, som den champagne vi fik inden forestillingen, af glæde og iver for at vise os deres nye stykke. Det er noget, som smitter publikum. Det er et rart sted at være, og vi overgiver os - griner måske lidt mere end punchlinen kan holde til. Men når først grineflippet er startet, så er det svært at holde op igen! Vi synger gerne med, når vi opfordres til det, og efter første akt har vi grinet så meget, at vi alle er garanteret at leve noget længere.

Men hvad er det så, vi griner af? Hvad er det lige, de kan på den scene?

På scenen har vi altså de tre skuespillere, som spiller sig selv og kører på hinandens grad af berømmelse. Der er Charlotte Fich. Hende fra tv-serien Rejseholdet på DR. Linda P., som hader børn og er stand-up komiker med hang til grov humor. Og så har vi også Pelle Emil Hebsgaard, som er musicalsanger og spillede Genie i Frederica Teaters opsætning af Aladdin. Det er sådan, de får præsenteret hinanden under forestillingen. "Guide til at fastholde romantisk kærlighed" består af seks faser, som bliver gennemgået i bedste foredragsstil, krydret med rollespilsscener for at understrege pointerne.

For eksempel omhandler 1. fase "forelskelse", og hvordan man finder kærligheden i dagens Danmark. Vi lever i en verden, hvor meget af vores sociale liv foregår gennem vores smartphones. Disse smartphones forsøges at blive optimeret til dating gennem apps som Tinder (eller som Linda P. døber den: "Knalde-app'en"), hvor man udelukkende skal forholde sig til folks ansigt. Charlotte Fich og Pelle Emil Hebsgaard rollespiller et nyt pars første møde og forventningerne til den spirende forelskelse, mens Rasmus Nøhr (eller "Grimme Rasmus" som han kaldes i forestillingen) spiller søde melodier i baggrunden. Første akt forsætter derudaf med at gennemgå 2. fase i "Guide til at fastholde romantisk kærlighed". Det er en lystig blanding af stand-up bidder, foredrag med faktuelle oplysninger og rollespil.

Men der sker et skred i forestillingen cirka midt i 2. akt. Det er som om, at den energi, som ellers holdt hele 1. akt og første del af 2. akt kørende, pludselig er gået af ballonen. Vi har grint af udtalelser, som at det er bedre at have en negativ indstilling til parforholdet, da en negativ indstilling ikke stiller nogen krav, og man derfor ender med at blive positivt overrasket. Eller at det ikke er tiden, men glemsomheden, der heler alle sår efter et brud med kæresten. Vi har smilt, når Rasmus Nøhr synger "Du gør alting bedre, når vi er sammen". Og vi har været del af latterbrølet i salen under Linda P.'s pop-boyband sang "Undskyld", som hun dedikerede til alle Danmarks piger som et undskyld for, at hun ikke sms'ede tilbage. Det er bare som om, vi vågner lidt op. Måske bliver vi lige lidt mere kritiske over for, hvad vi ser. Og jo, der bliver stadigt grinet. Men det er mere et "høflighedsgrin" end det gode grin, som kommer helt nede fra mellemgulvet. De forsøger at skabe uenighed mellem Linda P. og Charlotte Fich på scenen. Vi forstår godt pointen med at give plads og lytte til hinanden i parforholdet, der brydes bare for brat med den dramaturgiske struktur, forestillingen var bygget omkring. Det kommer til at blive for afkoblet, og kontakten til publikum bliver brudt. Vi er ikke det samme publikum mere. Vores accept af forestillingens præmis forsvinder, og der er ikke tid til at bygge den op igen.

Alle elsker kærlighed er en "her-og-nu" underholdende forestilling, men dagen-derpå efterlader den ikke mange indtryk.

Alle elsker kærlighed
Nørrebro Teater
Se spilleplan