Flere nyheder

 
Litteratur
Tal dig til lederskab

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Tal dig til lederskab
Fre. 19. dec. 2014

Her ved juletid prydes boghandlernes hylder af titler som "Taler der forandrede verden" og "50 historiske taler". Taler af store ledere som John F. Kennedy, Winston Churchill og Martin Luther King har sat deres aftryk på verden, men har talen også en plads i dagens samfund og organisationskultur? For at besvare dette har bogen "Ledere, der taler - taler, der leder" fået en række fagfolk og forskere til at give et mere nuanceret syn på, hvad talen kan bidrage med til ledelse af virksomheder og organisationer i dag.

Både fagfolk, forskere og lederne selv får lov til at byde ind i bogens ti korte kapitler om emnet "offentlige taler for ledere". Denne tilgang til emnet tillader både en overskuelig, men også alsidig, diskussion, hvor der trækkes på relevante cases og teorier som eksempler. Fokus sættes i det indledende kapitel på, at ledernes taler ikke kun skal forstås som dem, vi hører og ser Barack Obama, Helle Thorning, eller Dronning Magrethe præsentere for nationen. Taler kan også bruges i mindre officielle sammenhænge som f.eks. bestyrelsesmøder eller julefrokoster, hvor særligt begrebet mikrotaler er brugbart til at skabe en forståelse for, hvor talen kan tænkes ind i moderne organisationsledelse.

Dyderne ved den klassiske tale fremhæves stadig af forfatterne, men særligt fagfolkene formår at påvise, hvordan ledertalen kan bruges i nye sammenhænge. På denne måde henvender bogen sig i høj grad til praktikeren, der gerne vil tænke nyt i forhold til egen, eller virksomhedslederens, brug af taler. Selvom bogen bygger på en retorisk forståelse af ledelseskommunikation, skal man derfor ikke frygte at blive overdynget af teoretiske begreber.

De forskellige baggrunde for bidragsyderne er med til at skabe en varieret tilgang til emnet. I enkelte kapitler kunne man godt have ønsket sig lidt klarere definitioner af virkemidlerne. Der skal ofte graves lidt i teksten, særligt i ledernes egne bidrag i de indledende kapitler, for at forstå, hvad det er, de mener den retoriske tilgang har kunnet bidrage med i deres arbejde. Måske havde et klarere indledende begrebsapparat styrket læsningen af de interessante cases, der præsenteres fra erhvervsledernes karrierer.

Man savner lidt at komme helt ned i maskinrummet hos lederne i deres arbejde med talerne og få indblik i, hvordan de stykker deres taler sammen. Det er mere taleskriverne og kommunikationsmedarbejderne, der formår at præsentere klare råd til, hvad der skal gøres for at få ledelseskommunikationen til at svinge i takt med medarbejdernes forventninger eller omvendt. Afslutningsvis flyttes bogens diskussion af ledelsestalen ind i en mere akademisk ramme, der fungerer godt som en perspektiverende diskussion til de foregående kapitlers mere praktiske tilgang til emnet.

Ledere, der taler - taler, der leder er hele vejen igennem en klart formuleret bog med flere gode indspark til debatten om, hvorfor ledere skal tage deres ord til medarbejderne seriøst. Talen kan i høj grad være med til at definere både taleren, situationen for talen og visionen for organisationen, der tales om. Er disse emner et mål for ens eget arbejde, kan Ledere, der taler - taler, der leder stærkt anbefales.

Jonas Gabrielsen & Mette Møller (red.): Ledere, der taler - taler, der leder
Frydenlund Academic, 166 sider
ISBN: 9788771184099