Flere nyheder

 
Teater
Panda Affæren

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Panda Affæren
Man. 15. feb. 2016


(Foto: Christian Geisnæs)

Forestillingen "Panda Affæren" er et magtspil om big business, tillid og paranoia, står der i programmet. Det passer, men det handler også om tre dybest set usympatiske mennesker med hver deres dagsorden. Videre er det en historie om familiebånd, og hvorvidt disse i sidste ende er de stærkeste. Endelig er det fortællingen om kulturelle misforståelser over landegrænser i globaliseringens tid.

Panda Affæren er nummer fem af i alt seks dele i teaterværket DET 6. KONTINENT, der undersøger, hvad det vil sige at være dansk i globaliseringens tidsalder.

Der er stereotyper på spil i forestillingen, der foregår på et tjekket kontor i Shanghai. Rikke (Camilla Bendix iført et sort jakkesæt og hvid skjorte) er fløjet ind fra Danmark for omsider at få lukket den store handel. Hun prøver desperat at få airconditionanlægget til at virke, mens hun venter på Peter, leder af Shanghai-afdelingen af det verdensomspændende medicinalfirma, hvor de begge er chefer på mellemniveau. Peter spilles af Kasper Leisner. Samme Peter er søn af den øverste chef i Danmark, Casper, der ind imellem dukker op via skype på en skærm (Stig Hoffmeyer).

Rikke vil gerne udmanøvrere Peter, som hun har været kollega med i adskillige år og kender endog særdeles godt - dette sidste er ikke nogen ubetinget fordel for hende. Hun er pengegrisk, magtbegærlig og liderlig, ligesom hun er klar over, at det ikke helt spiller at være væk fra datteren Emma på hendes fødselsdag, og at en videosamtale med hende ikke er helt det samme som at være til stede og kunne holde af og holde om.

Peter på sin side er træt af sit liv i Shanghais danskerkoloni og sin kone, der går til cocktailparties, mens han sørger for at skaffe penge til børnenes ekstremt dyre internationale skole. Han fingerer at ville bekæmpe korruption, men de smukke ideer kommer lidt i konflikt med den virkelighed, der afdækkes. Og så passer det ikke ind i hans dagsorden, at der er indblanding fra hovedkontoret i Danmark.

Parrets med- og modspiller Wang er chef for det kinesiske medicinalfirma, man er ved at opkøbe. Han elsker kinesiske ordsprog og bruger dem uafladeligt. Dertil kommer, at han har noget personligt i klemme, der går ud over hans forretningsmæssige ambitioner og trang til at tjene store penge hurtigt.

Personerne i stykket vil uendelig gerne gøre sig i den store verden, og især Rikke har ikke knækket koden til at begå sig og forstå, hvor meget af det danske system, der automatisk kan overføres ved interaktion med lande, der er langt fra os på mere end en måde. Rikke tror, at effektivitet er nok, og forstår ikke Wangs og Peters drillerier, da de taler kinesisk sammen, og hun opdager, at Wang ikke taler engelsk.

Forestillingen hænger fint sammen og får sat spot på flere ligtorne, der kan gøre ondt, når en lille dansker skal begå sig i et stort udland, men stereotyperne står lidt rigeligt i kø, og meget skal nås på de halvanden time, historien afvikles på.

PANDA AFFÆREN
Teater Grob
Se spilleplan