Flere nyheder

 
Klassisk musik
Hoffmannns eventyr

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Hoffmannns eventyr
Man. 2. feb. 2004

Sangerne fra Den Jyske Opera er så dygtige, at den enkelte sanger virkelig skal være fantastisk for at kunne hæve sig op over mængden. Dette er specielt svært i et stykke som Offenbachs "Hoffmannns eventyr", fordi der ikke er nogle karakteristiske, store og flotte arier, der kan få det til at krible ned af ryggen på publikum. Musikken er flot hele vejen igennem og der er især nogle store korpræstationer, der er værd at lægge mærke til.

Dobbeltopsætning
Den 28. januar 2004 slog Den Jyske Opera dørene op for den første af to præmiere af operaen Hoffmanns eventyr. Alle de store partier er dobbeltbesatte, så Den Jyske Opera havde valgt at lade det ene hold skuespillere spille den 28. og det andet hold den 29.01., således at stykket i princippet havde præmiere to gange. Det var i øvrigt meget spændende at se forskellen på den måde de to hold skuespillere angriber rollerne på.

Eftersom Offenbach døde inden stykket var sat op, er der i dag ingen, der ved, hvordan stykket ville have set ud i original udgave. Der findes nogle original-ideer som instruktøren Niels Pihl har taget udgangspunkt, i og resultatet er en hel forrygende forestilling, med en god og velfungerende sceneopsætning og nogle helt fantastiske sangere.

Hoffmann og kvinderne
Hoffmanns eventyr er historien om en fordrukken digter, som mødes med sine fæller på en vinstue i pausen på Mozarts Don Juan. Hoffmanns gamle kæreste og store kærlighed Stella er forestillingens stjerne, og de har aftalt at mødes efter forestillingen, fordi hun gerne vil genoptage deres forhold. Hoffmann er nedtrykt og beslutter at fortælle om kvinderne i hans liv, herefter følger tre forunderlige historier om Olympia, Antonia og Giulietta, som på hver deres måde, har knust hans hjerte, hans sjæl og hans liv. Det viser sig senere, at de tre piger i virkeligheden er tre sider af den samme person: Stella.

Stella er Olympia, som knuser hans hjerte uden selv at føle noget ved det, Olympia som opfører sig som en bulldozer, en maskine. Stella er også Antonia, som elsker sin musik så højt, at hun giver sin sjæl og sit liv for at synge og Giuliette, kurtisanen, som forfører den ene mand efter den anden, hende som alle elsker, men som ikke selv elsker nogen. Efter fortællingerne er Hoffmann så nedtrykt, at han afviser Stella, da hun kommer for at mødes med ham. Hun forsvinder sammen med Lindorf, som er en af de skikkelser, djævlen tager i løbet af fortællingerne. Hoffmanns muse forklædt som skoledrengen Nicklausse, er med gennem hele forestillingen og afslører nu sit sande jeg. Hun fortæller Hoffmann at han skal glemme at være en mand og kun være digter. Ved at nedfælge sine sorger på papir, vil han blive udødeliggjort.

Jævnbyrdige medvirkende
De store partier, som Hoffmann, djævleskikkelserne, Olympia, Antonia, Guilietta og Niclausse er dobbeltbesatte og de to hold skuespillere skiftes til at spille hver anden aften. Det er meget svært at se forskel på de kvindelige skuespillere, mens der er tydelig forskel på de mandlige hovedpersoner. Hoffmannn spilles af Anders Lundh og Jens Krogsgaard. Af disse er det generelt Anders Lundh, som er den bedste skuespiller, mens Jens Krogsgaard mest ligner en der er kommet til at gå forkert og mere ligner en forretningsmand end en kunstner. Til gengæld synger Jens Krogsgaard bedst og han spiller bedre i historien om Antonia.

I rollerne som de forskellige djævleskikkelser ses Jesper Buhl og Jørn Pedersen og her brillerer Jørn Pedersen både ved sit skuespil og sin stemme. Han er bare i en klasse for sig. Skuespillerne i de øvrige roller var der ikke så stor forskel på. Eva Hess Thaysen var bedre til at spille robot i rollen som Olympia end Ekaterina Michailova, som så til gengæld sang lidt bedre. Elsebeth Dreisig og Lone Rasmussen var begge helt forrygende i rollen som Antonia og det var ikke til at høre forskel på dem, hvilket også gjaldt Lina Valantiejute og Birgitte Moesgaard i rollen som Giulietta samt Mette Østergaard og Nanna Hovmand som Niclausse. Ud over de store roller skal også fremhæves Jakob Næslund Madsen, som var ubetalelig i rollen som den tungnemme tjener Franz, Johanne Bock som spiller Antonias mor, og som synger en helt fantastisk duet med Antonia og sidst med ikke mindst Lars Thodberg Bertelsen, som spiller meget troværdigt i rollen som den skøre videnskabsmand Spalanzani.

Hoffmanns eventyr spiller i Musikhuset Aarhus frem til den 5. februar og tager herefter på turné.