Flere nyheder

 
Teater
Jyske opera - Fidelio

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Jyske opera - Fidelio
Fre. 31. aug. 2007



Den Jyske opera har opsat Beethovens eneste opera. Handlingen er flyttet frem til vores tid, og det har gjort at operaen, som oprindelig var særdeles politisk for 200 år siden, stadig er helt aktuel. Opsætningen rummer alt det en virkelig god opera skal levere: Fremragende sang, flot opsætning og en god historie.

Handlingen i Fidelio holder sig inden for fængslets mure. Her er den unge kvinde Leonore blevet ansat som fangevogter forklædt som mand under navnet Fidelio. Hun håber på at finde sin mand Florestan, som har været forsvundet i to år. I fængslet vinder hun inspektøren Roccos tillid, så hun kan få adgang til de politiske fanger, som er spærret inde i kælderen.

Florestan sidder ganske rigtigt i fængslet, kastet ned i den dybeste kælder af hans fjende, den korrupte guvernør Don Pizarro. Han vil nu slå Florestan ihjel, så ministeren, som er på vej for at undersøge rygter om hemmelige fanger i fængslet, ikke opdager hans magtmisbrug. Udover Florestan og Leonores kærlighed, er historien krydret med Roccos datters forelskelse i Fidelio (som jo i virkeligheden er kvinde). Historien er i bund grund ganske banal og på sin vis ganske forudsigelig, men sangen og især opsætningen formår at holde forestillingen dynamisk.

Handlingen er flyttet fra 1500-tallets Spanien og hentydningerne til 1800-talles Wien frem til Syd- eller Mellemamerika i 60'erne eller 70'erne. Dette virker på den ene side rigtig godt og trækker paralleller til i dag, hvor folk også fængsles uden retsgrundlaget er i orden. Det gnaver dog i helhedsindtrykket af forestillingen, at alle fængselsbetjentene er redelige mennesker, når de samtidig er med til at indespærre politiske fanger, som de tilmed efter ordre sulter og nægter nok at drikke. Dette ville måske virke naturligt for 200 år siden, da menneskesynet var et andet, men i vore dage hænger dette ikke helt sammen.

Fidelio indeholder ikke nogle store kendte arier, men der er nogle helt fantastiske korstykker, som med de sangere der medvirker, giver en bragende flot oplevelse. Den jyske operas kor leverer en helt formidabel præstation, som giver stykket en flot underlægning. Blandt solisterne er det svært at fremhæve nogen, men Elsebeth Dreisig i rollen som Roccos datter står lidt skarpere end de øvrige sangere med en række meget klare arier.

Fidelio er blandt den jyske opera bedste opsætninger de seneste år, og må næsten siges at være et must for alle der bare hælder lidt til operagenren.


Læs mere på: www.jyske-opera.dk