Flere nyheder

 
Film
Control

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Control
Fre. 11. jan. 2008

Den hollandske fotograf Anton Corbijn har med "Control" skabt en fremragende, stilsikker og intens film om Ian Curtis, sanger og frontskikkelse i det massivt stildannende, engelske band Joy Division. Den meget talentfulde Curtis' korte liv skildres uprætentiøst og uden de store armbevægelser, og filmen er en flot, tidløs, biografisk musikfilm, der uden at levere egentlig ny indsigt, lykkes hele vejen.

Ian Curtis 1956-1980
Control er en fortælling om Ian Curtis, men den har selvfølgelig også masser af fokus på Joy Divison. Andet ville være underligt, da det engelske band var fundamentet for Curtis kunstneriske succes og senere ikoniske status. På trods af Joy Divisons ikke særligt omfangsrige produktion og korte eksistensperiode fra 1976 til 1980, så er kvartettens betydning for i rockhistorisk sammenhæng uomtvistelig.

Filmen er baseret en smule på Curtis' hustru Debbie Curtis bog om Ian, "Touching From a Distance", men hovedsagligt hviler filmens fortælling på samtaler med flere af dem, der var omdrejningspunkter i Ian Curtis' liv og musikalske løbebane, blandt andre New Order (bandet, der blev dannet af medlemmerne fra Joy Divison efter Curtis' død), pladeselskabsmanden fra Factory Records, Tony Wilson, Debbie Curtis og diverse familiemedlemmer. Og da det er småt med efterladt materiale om Ian Curtis - udover musikken - så har disse personer, som var så nærværende i hans liv, været utroligt vigtige for filmen.

Forstads England
Ian Curtis blev født og levede i en lille, klemt forstad til Manchester, Macclesfield. Opvæksten forløb sikkert ikke så pokkers forskellig fra andre unge, lokaliseret i grå, livløse engelske forstæder, men hans tidlige ægteskab med Debbie i 1975, var i hvert fald ikke helt almindeligt. Og da det unge ægtepar i april 1979 bliver forældre - samme år og måned, som Joy Divison albumdebuterer med "Unknown Pleasures" - så er der allerede meget tidligt i Ian Curtis' liv lagt stramme og krævende rammer for hans tilværelse. Og da han samtidigt også får tiltagende besværligheder med helbredet fysisk i form af epilepsi, samt plages af tunge, psykiske problemer, så er byrderne til at få øje på i den talentfulde, unge mands liv.

Love Will Tear Us Apart
Og nemmere bliver det ikke, da han på en turné med Joy Division møder den belgiske kvinde Annik og efterfølgende forelsker sig i hende. Trekantsmodusen med hustruen hjemme og den nytilkomne fristelse udefra, bliver et aldrig løst problem i Ians liv. Han plages til stadighed af skyld, og da Debbie senere - velvidende om tredjeparten - foreslår skilsmisse, og som han får sværere og sværere problemer med helbredet, tungsindet og presset afstedkommet af Joy Divisons tiltagende succes, vælger han at tage livet af sig selv. Den 18. maj 1980 hænger Ian Curtis sig i Debbie og hans hus - kun 23 år gammel.

Eksistentielt drama
Anton Corbijn lykkes fremragende med at videreformidle det hverdagslige, eksistentielle drama, der ligger bag historien om rockpoeten Ian Curtis og hans band Joy Division. Corbijns tro på sin historie og det enkles væsentlighed, er bærende for hans inciterende, afdæmpede og behageligt umytologiserende fortælling, der lægger sig flot ind i den engelske tradition, 'kitchen sink' realisme.

Control bliver smukt levendegjort af en fabelagtig, sort/hvid fotografering, og rollen som Ian Curtis spilles med næsten skræmmende akkuratesse og lighed af Sam Riley.

En meget anbefalelsesværdig film.