Flere nyheder

 
Udstilling
Fuglsang Kunstmuseum

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Fuglsang Kunstmuseum
Søn. 9. mar. 2008




Storstrøms Kunstmuseum er flyttet fra Maribo til Fuglsang Gods på Lolland, og har skiftet navn til Fuglsang Kunstmuseum. Museets fornemme samling af dansk kunst fra 1700-tallet til idag har fået optimale rammer i et nyt, markant bygningsværk af den engelske arkitekt Tony Fret-ton. Her er lys og luft, og et fantastisk vue over ikke bare 200 års billedkunst, men også natur-reservatet Skejten ved Guldborgsund, som maleren Olaf Rude ved flere lejligheder har skildret.


Fuglsang kunstmuseum
Fuglsang Gods har siden midten af 1800-tallet fungeret som kulturelt mødested for flere af landets største kunstnere, mestendels klassiske musikere og komponister, og huser i dag både Fuglsang Musikforening, Storstrøms Kammerensemble og Det Musiske Selskab. I juli 2007 flyttede Galleri Mortensen & Markmann ind i den gamle gartnerbolig og med åbningen af Fuglsang Kunstmuseum, er man nu rykket et stort skridt nærmere målet om at gøre Fuglsang Gods til et enestående nationalt kulturcenter. Et center, hvor musik, kunst og natur kan spille sammen. Arkitektonisk føjer Fuglsang Kunstmuseum sig fint til rækken af bygninger i det gamle herregårdsanlæg, der siden 1947 har været ejet af fondet Det Classenske Fideicommis. Et samlet spor i det stilistiske udtryk kan man af gode grunde ikke tale om - snarere en "historisk blandingsstil" - men det er karakteristisk for de enkelte huse, at de ligger langstrakt og forholdsvis fladt i landskabet. Ingen skygger for eller "overdøver" de andre.

Udstillingslommer
Frettons regulære, hvide bygning med de iøjnefaldende diagonale ovenlyskasser i grå mursten er placeret i forlængelse af godsets eksisterende forpagterbolig og med et samlet areal på 2500 m2, har Fuglsang Kunstmuseum nu fået fem gange så meget plads at boltre sig på som i Maribo. Det gør ikke bare, at man kan vise en større del af museets faste samling, men også at særudstillingerne har fået deres egen sal. Så rummeligt er huset blevet, at der har været plads til at lege med indretningen og indlægge fire små meditationsrum - såkaldte udstillingslommer - hvori der ikke præsenteres mere end 1-2 værker. Her er der tid til fordybelse - f.eks. i Theodor Philipsen's "Vandhjul i Lirifloden" (1883), der er et impressionistisk inspireret maleri fra byen Sora i Italien.

Panomara
Philipsens værk er dog kun én ud af adskillige perler i museets samling, hvoraf et pænt udsnit kan opleves på udstillingen Panorama frem til slutningen af marts. Museet ejer ca. 600 malerier spændende fra dansk guldalder over tidlig modernistisk og spontan-abstrakt kunst til ungt vildt maleri fra starten af 80'erne. Hertil kommer en fin samling originalskulpturer (med tyngdepunkt i perioden 1930-50) og gipsafstøbninger, primært portrætbuster. Siden 1966 har museet haft særligt fokus på kunst på papir, og kan i dag bryste sig af en samling på ca. 2.800 blade, heraf flere tegninger og akvareller, men især grafiske værker. Et potpourri af de lysfølsomme papirarbejder kan ses i sal 4, hvor man bevæger sig på tværs af kunstnere, kronologi og motivkredse. Her er alt fra Eckersbergs "Hornkvæg" (1806) over Francisca Clausens "Model" (1924) til Ingemann Andersens "Bøgetræ, Vinterdag" (1982). Ekstra bemærkelsesværdige er Jane Muus' humørfyldte "På udstilling" fra 1962, Jørgen Rømers stregætsning "Lossepladsen" fra 1971 og Richard Winthers krøllede "Selvportræt" fra 1958.

Med Panorama. 200 års dansk billedkunst fra museets samlinger får beskuren mulighed for at tage på en kronologisk rejse gennem dansk kunsts historie fra guldalderen og frem. Ruten er fastlagt, men byder ikke desto mindre på et par overraskende afstikkere. Informationsguiden er præcis og overskuelig, og der er talrige stjernestunder. Med overskrifter som Under Åben Himmel: Friluftsmaleriets gennembrud, Mellem guder og helte: De store fortællinger, Herfra min verden går: Naturalisme og mørkemaleri samt Uden filter: Surrealistisk billedkunst er der noget for selv den mest kræsne kunst-globetrotter.

En sakral oplevelse
Denne skribent var særligt begejstret for præsentationen af Sven Dalsgaard og Preben Hornungs værker. Museet har naturligt nok indkøbt flere værker af kunstnere med biografisk tilhørsforhold til museets hjemegn (Olaf Rude & Oluf Hartmann) eller kunst, der viser motiver herfra; og at kunne træde direkte fra disse værker og ud i husets smukke korridor i egeparket, hvis diagonale mønster leder beskueren frem mod en blændende udsigt over landskabsklenodiet Skejten med de majestætiske, pittoreske egetræer er en oplevelse, der grænser til det sakrale. Så let kan kunst, kultur og natur gå op i en højere enhed. Eller treenighed om man vil.

Tid & sted
Fuglesang kunstmuseum
Nystedvej 71
4891 Toreby L