Flere nyheder

 
Udstilling
Andreas Golder på Arken

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Andreas Golder på Arken
Ons. 12. mar. 2008



Arken markerer genåbningen med en fornem og stærkt underholdende udstilling af den tysk-russiske maler Andreas Golder. Aldrig har tungsind været så neonfarvet og kækt som i udstillingen '-it has my name on it'. Golder forsøger ikke forceret at virke ung og frisk - han er det bare.
(Andreas Golder: "Gekackt non est pictum". Arken)


Fra Sovjetunionen til Tyskland
Andreas Golder blev født i 1979 i Jekaterinburg i det daværende Sovjetunionen. Som barn blev han skolet i at male i en traditionel, realistisk stil efter kommunistisk forbillede indtil han som ti-årig brat stødte ind i vestlig kultur med Berlin-murens faldt. Hans familie emigrerede til Heidelberg i Tyskland, og kultursammenstødet er muligvis det, der har givet Golder så stor en stilistisk spændvidde.

Det fascinerende ved Arkens udstilling er i høj grad den uhøjtidelighed, hvormed forskellige stilelementer føjes sammen. Det lyder kaotisk, men giver alligevel mening, når abstrakte, ekspressionistiske penselstrøg blandes med fotorealisme, graffitikunst, guldmaling og cigaretskodder.

Selvom en stor del af samlingen tydeligvis kredser om det at male som ung cigaretrygende mand i det nye årtusinde, bliver det aldrig for indadvendt eller ironisk. Der er noget gennemcharmerende og frygtløst ved Golders leg med genrerne og den uforfærdethed, hvormed han går til lærredet.

Elpære, snegl og vaskesnore
Selvom udstillingen åbner med værre bliver det ikke (2006), tror man ikke for alvor på, at Golder ser sin kunst som det brune monster, der møder beskuerens øjne. Man føler sig derimod inviteret ind i kunstnerens værksted, da mange af maleriernes titler kredser om det at male og kunstnerens tvivl. Som billedet Ved det latterlige billede, Styx (2007), der langt fra er latterligt, men særdeles foruroligende. I de fleste malerier optræder der en nøgen elpære, en snegl og ofte vaskesnore. Det gør en utrolig bevidst om maleriernes eksistens som netop malerier. Frem for at pege på et specielt motiv, leder de tankerne hen på det konkrete rum de er blevet malet i og på den mand, der har malet dem. På de cigaretter, der er blevet skoddet undervejs. (Andreas Golder: Keep your painting, have a beer. Arken)

Cigaretskodderne optræder ellers i udstillingens svageste del, hvor Golders overdrevne brug af guldmaling synes lovligt uinspireret, selvom han er bevidst om kitch-faktoren.

Natteliv, shopping, sex og tømmermænd
Man skal endelig ikke tro, at det blot er en ung kunstners navlepilleri, man skal være vidne til. Billederne tager udgangspunkt i nutiden med natteliv, shopping, sex og tømmermænd, men der er ikke (bare) tale om en ung kunstners navlepilleri. Selv hvis det er nogle år siden, man har været discoveteran (2007) er alene Golders særegne stil nok til at aflægge Arken et besøg. Golder er fuldt ud bevidst om sine redskaber og virkemidler, og man kan derfor sagtens bruge land tid på at betragte malerierne som en rebus. Men det er den afvæbnende humor og det sprudlende overskud, man forlader museet med.

Tid & sted
26. jan - 18. maj
Arken
Skovvej 100
2635 Ishøj