Flere nyheder

 
Klassisk musik
Sylvesters svanesø

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Sylvesters svanesø
Tir. 18. mar. 2008



Sylvesters svanesø er et kig ind i en verden, der, på trods af tidens øgede interesse for dyrkelse af talenter gennem optagelsesprøver, er ret ukendt for de fleste. Der er tale om livet på de kongelige børneballetskoler i Odense, Holstebro og ikke mindst i København. Et sådant sted går Sylvester, og han får lov til at danse Svanesøen på sin fødselsdag.

Drengen Sylvester går på den kongelige børneballetskole, og vi følger ham i hverdagen der. Der er på den 200 år gamle skole masser af traditioner og en af dem er, at børnene må vælge en dans de vil danse, når de har fødselsdag, samt en partner at danse den med. En stor mundfuld, for en ikke så stor dreng, der ikke helt forstår sig på piger, og hurtigt bliver rodet ud i et værre cirkus af jalousi, da han havner mellem to af dem.

Sådan indledes historien om Sylvester og balletskolen, der byder på mange hverdagsoplevelser, lige fra daglig danseundervisning, til fis med de russisktalende lærere, elevatorsnak og trekantsdramaer i børnehøjde. Undervejs er der en del kostumeskift fra street til "rigtigt" ballettøj. Der danses både i tutu-skørter og tætsiddende trikoter, som er lige efter balletbogen.

Der danses en del moderne hiphopdanse, specielt i forestillingens start, som især synes at fænge det purunge publikum, så de sidder som tryllebundet gennem resten af forestillingen. Også de mere seje drenge og piger blandt publikum sluger balletten råt, højst sandsynligt på grund af denne variation af klassisk ballet og moderne dans. Der er noget for alle.

Historien rummer et miks af dans, et kig ind i øvelokalerne og videoprojektioner, der forestiller scener fra balletskolen. Musikken er på en gang traditionel og anderledes, dvs. hverken traditionel klassisk ballet eller gennemført hiphop, men snarere en sjov og velkomponeret mellemting. Det hele fungerer rigtig fint og giver en utraditionel balletforestilling, hvor både børn og deres medbragte voksne føler sig underholdt, og bagefter ser man flere publikummer forsøge sig med et par lette ballettrin ude på Kgs. Nytorv.

Det er klart en fed forestilling, hvor den moderne dans og den klassiske ballet er et velfungerende blandet miks. Det er altid imponerende at se helt små børn danse til perfektion, lige så godt som deres ældre kammerater - og ikke mindst konkurrenter. Forestillingen har udover det kunstneriske, også en vis reklamefunktion for balletskolerne. Det er sjovt nok her i foråret, at optagelsesprøverne til skolerne ligger, så mon ikke det er i håbet om, at nogle nede i salen skulle få lyst til at træde i tåspidsskoene for at gå til prøve? Denne underlagte reklames funktion i en forestilling, der alt i alt handlede mere om balletskoler end Svanesø, er et kritikpunkt, der må trække ned i den samlede vurdering af forestillingen. Når det er sagt, er det trods alt på en opfindsom og nytænkende måde, at forestillingen er sat sammen på med de forskellige virkemidler: Sej hiphop, romantisk ballet og timerne i træningslokalet, hvor der sker meget mere end bare stræk og bøj af fødder ved barrerne.

Foto: Martin Mydskov Rønne og Henrik Stenberg

Det Kongelige Teater: Sylvesters svanesø