Flere nyheder

 
Teater
In the Field

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
In the Field
Fre. 16. maj 2008
kilde: KultuNaut, Morten Seest

I samarbejde med Éntrescenen byder produktionsgruppen Secret Hotel indenfor til en uformel formidling af tanker omkring menneskets selvopfattelse i verden. "In the Field" er utraditionelt konstrueret, men minder måske mest af alt om et højskoleoplæg: Hyggeligt og interessant, men desværre lidt for ustruktureret.

Aftenens værtinde Christine Fentz byder velkommen i det lille og sparsomt møblerede kontorlokale i Studsgade 46. Efter at have fundet sig en stol bydes de fremmødte på et hyggeligt krus te, hvilket slår den intime og uhøjtidelige stemning an. Derefter fortæller Fentz løst og fast om sine oplevelser af menneskers verdensbillede i henholdsvis Danmark og Sibirien, mens hun giver sig god til at projicere vidtstrakte landskabsbilleder op på væggen. Beretningen afløses flere gange af korte indslag, der forestås af henholdsvis performancekunstneren Vera Mäder, filosoffen Carsten Friberg og af Fentz selv. Her opfordres de fremmødte til at deltage aktivt i form af bl.a. associationsøvelser og leg med miniaturebygninger i pap. Indslagene er spøjse og tankevækkende og eftersom alle foretager samme øvelser på samme tid, vil selv den mest generte person næppe føle sig utilpas

Inspirerende beretninger
Fentz er en berejst og belæst kunstner, som formår at formidle sit stof på en spiselig måde, uden at hun af den grund taler ned til sine tilhørere. Dette er i sig selv en flot præstation, idet hun eksponerer så svære filosofiske temaer som eksistentiel fænomenologi, der i grove træk drejer sig om menneskets oplevelse af sin egen tilstedeværelse i tid og rum. Ved at fremdrage konkrete og forståelige eksempler er hun i stand til at rokke ved tilhørernes gammelkendte og egocentriske verdensbillede, hvori alt drejer sig om mennesket. Særligt spændende er hendes biografiske beretning om livet blandt sibiriske nomader. Men også hendes påvisning af det vestlige menneskes trang til at inddele og kategorisere hele verden i forhold til sig selv er en interessant og tankevækkende oplevelse.

De løse ender
Man kommer dog ofte i tvivl om, hvorvidt Fentz' forholdsvis lange kunstpauser er et udtryk for eftertanke eller for desorientering. Desværre vidner de mange uafsluttede fortællinger uden en egentlig pointe mest om det sidste. Det virker som om, at Fentz ofte handler ud fra sin fornemmelse snarere end ud fra en egentlig opbygning af sit foredrag. Bl.a. præsenterer hun ikke sig selv i begyndelsen, og eftersom programmet først udleveres til slut, har man ikke rigtig nogen idé om, hvem hun er, og hvad hun egentlig vil. I programmet nævnes det bl.a., at en Henrik Vestergaard Friis har fungeret som dramaturg, men pga. foredragets lidt rodede konstruktion er det svært at få øje på netop hans fingeraftryk. Skønt In the Field præsenteres som en utraditionel blanding af tanker, billeder samtale og gæsteindslag, savner man, at mange af foredragets løse ender bindes sammen. Man forlader Studsgade 46 inspireret, men desværre en smule uforløst.

Secret Hotel: In the Field

Se spilletider