Flere nyheder

 
Teater
Den kloge dronning

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Den kloge dronning
Man. 8. dec. 2008

"Den kloge dronning" er et klassisk eventyr, som vil være kendt af alle brødrene Grimm-fans. I denne version har Martin Guldberg bygget en opera/operette for børn op omkring det kendte eventyr, og forestillingen fra Den Ny Opera i Esbjerg vil med garanti appellere til alle børn, som kan lide eventyr, sang og musik.

Eventyret om den kloge dronning er historien om kongen, som var helt utroligt klog og derfor kun ville giftes med en pige, som kunne matche hans intelligens. Der er selvfølgelig mange, som gerne vil være dronning, men ingen er kloge nok for kongen, indtil han møder en bondepige, som har hovedet skruet helt rigtigt på. Hende gifter han sig med, men som tiden går viser det sig at dronningen muligvis er klogere end kongen, og dette går kongens ære for nær. Kongen forbyder dronningen at blande sig i hans ikke altid lige kloge afgørelser, og hvis hun gør det alligevel, vil hun blive sendt hjem til den fattige hytte, hun kom fra.

Det ville jo ikke være et rigtigt eventyr, hvis ikke dronningen alligevel ikke kunne lade være med at blande sig i kongens beslutninger, og kongen derfor sender hende hjem til den fattige hytte, men det ville jo heller ikke være et rigtigt eventyr, hvis historien alligevel ikke endte lykkeligt..

Musikalsk bevæger forestillingen sig mellem operagenren og operetten. Der er afsnit hvor alt synges og afsnit, hvor der skiftevis er dialog og sang. Musikken er komponeret specielt til forestillingen af Martin Guldberg og er inspireret af operagenren samt den klassiske musik, men med et ungt publikum for øje.

Dronningen/ bondepigen spilles af Pernille Tommerup, og der bliver sukket henført hos småpigerne blandt publikum, da Pernille Tommerup gør sin entre i den store rokokokjole som er skabt af Agnete Vestergaard, der også har lavet forestillingens øvrige kostumer. Kongen spilles af Henrik Gantzel og den kvikke kammertjener Henrik spilles af Martin Guldberg. Der gøres meget ud af at holde forestillingen på et plan, hvor børnene kan være med. Kammertjeneren inddrager publikum, når det er passende, og sangene er holdt i et toneleje og musikken på et niveau, hvor man stadig kan høre, hvad der synges, og hvor der gøres mere ud af, at sangene skal virke medrivende, end at de skal være egentligt kunstnerisk flotte. Dette er i øvrigt en helt rigtig prioritering i forhold til det publikum, forestillingen henvender sig til.

Historien er et godt valg, alle medvirkende og især Martin Guldberg er gode til at inddrage børnene blandt publikum i handlingen. Kostumerne er forrygende, og selv om det foregår for meget længe siden er skuespillerne/sangerne gode til at formidle historien på trods af det skøre hår, den overdrevne makeup og det mærkelige tøj.

Den eneste anke, der kan være ved forestillingen er, at der ikke gøres noget for med scenografien at vise, at scenen skifter fra kongeslottet til den fattige hytte til sidst i stykket. Der vil med garanti være nogle børn som ikke forstår at sidste del af stykket foregår et andet sted. Det kunne have været klaret ved at skjule kongens ting med et simpelt gardin eller en skærm, ved ikke at gøre noget skabes unødig forvirring omkring handlingen, og det er synd når stykket ellers er helt oppe at ringe.

Den Ny Opera: Den kloge dronning

Se spilletider