Flere nyheder

 
Klassisk musik
Meinders spiller romantisk musik

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Meinders spiller romantisk musik
Ons. 17. dec. 2008

Den hollandske pianist Frédéric Meinders tager på denne udgivelse et strejftog i den længselsfyldte romantiske musik. Han følger lieder-traditionen fra Schuberts Sturm und Drang over Schumann og Brahms til Mahlers kølige lystvandringer, og giver herigennem et inspirerende indblik i den romantiske tradition.

Meget passende starter udgivelsen med 5 udvalgte Schubert-lieder. Passende, da det var Schubert, der kick-startede liedens status som kunstart i det spæde 19. århundrede med sine malende og effektfulde akkompagnementer af lyriske tekster. Og mens man lytter til Meinders stilfulde beherskelse af musikkens stemninger får man en fornemmelse af den fascination af kunstnermyten Schubert, som eftertiden har hengivet sig til, affødt af hans sans for at gribe raffinerede melodiske stemmer og på ganske kort tid opbygge et vibrerende spændingsfyldt musikalsk rum, der som al god romantisk kunst søger at forene den sjælelige mavepuster med den ungdommelige livsledes sødmefyldte dragen.

Vi bliver cd'en igennem på romantisk territorium, Schumann afløses af eleven Brahms, inden Mahler får sidste ord. Selv om forskellene på Schubert, Schumann og Brahms er åbenlyse, føles det alligevel som en befrielse - i det mindste for denne signatur - når Mahlers tidlige modernisme skinner klart gennem den romantiske dis.

Ellers er det på sin plads at fremhæve kvaliteten af Meinders' fortolkninger. Teknisk er der intet at bemærke, hverken i langsomme eller hastige tempi. Men nok så vigtigt fremføres de enkelte stykker med dyb indlevelse, og stykkernes skyggefulde klangpalet udnyttes til fulde af Meinders´ fremragende beherskelse af dynamik.

Men det er Mahler-fremførelserne, der står stærkest på cd´en, og de er valgt med sikker hånd: 3 stykker fra Des Knaben Wunderhorn, et fra Rückert-Lieder og to fra Lieder und Gesänge trækker trådene fra Beethoven og frem mod den modernisme, der snart efter Mahlers død i 1911 skulle vende sig stærkt mod den tradition Frédéric Meinders her så overbevisende tager et inspireret livtag med.

Og hvad enten man er til romantiske eller moderne komponister trækker romantikken så klare spor op gennem det 20. århundrede, at et genhør aldrig bliver uinteressant, og denne fine udgivelse udgør en oplagt mulighed for at bevæge sig tilbage mod den tid, hvor vores cool rationelt-moderne livsform endnu udfordredes af unge brushoveders længsel mod et følelsernes og lidenskabernes rige, evigt jagende poesiens blå blomst.

Ude på CD fra Danacord