Flere nyheder

 
Film
Underworld: Rise of the Lycans

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Underworld: Rise of the Lycans
Fre. 24. apr. 2009


Den nye "Underworld"-film handler om to klassiske figurer i gysergenren: Vampyren og varulven. Men det er ikke en egentlig gyserfilm. Det er en film om frihedskamp, slaveri, magtbegær, hævn og had mellem to forskellige grupper. Og den forbudte kærlighed mellem en bloddrikkende skønhed og et månehylende udyr.

Underworld: Rise of the Lycans er på mange måder en klassisk fortælling af den slags, som man kan læse i Biblen, de nordiske sagaer og Homers ældgamle klassikere. De historier handler om ære og magt, om svaghed og styrke - både kropslig og karaktermæssig - og om slægtskabets skæbnesvangre bånd. Vampyrfyrsten Viktor (Bill Nighy) skyder en sølvpil i hjertet på varulven Lucian (Michael Sheen), som derefter forvandles til et spædbarn. I stedet for at dræbe den lille dreng, lader Viktor ham vokse op i vampyrslottet som slave. Viktor holder hånden over Lucian, indtil han forelsker sig i Viktors datter, Sonja (Rhona Mitra), som gengælder Lucians kærlighed.

Rise of the Lycans er den tredje film i Underworld-serien. Denne gang er tiden spolet tilbage, og filmen udspiller sig før de andre historier. Varulven med det djævelsk klingende navn, Lucian, er i denne fortælling en helt. Han er Spartacus, Braveheart, Romeo, Robin Hood, Jesus og Moses på én og samme gang. Han kæmper drabeligt mod slaveriet, modtager piskeslag og breder armene ud, så hans krop danner et kors. Han insisterer på den ægte kærlighed på tværs of love og regler, og han befrier sine medfanger og fører dem ud skoven. Den slags helte har man altid kunnet spinde gode historier over - især når de har en side, som er lige så mørk, som deres modstandere. Og det véd biografgængerne, som har set de første to film.

Kostumerne er sorte og gotiske, men der er for meget S/M og MTV-goth over dem i forhold til, at historien udspiller sig i middelalderen. Effekterne i filmen er heller ikke de mest elegante. De løfter sig kun et par gange over det middelmådige. Scenerne med slagsmål er alt for redigerede og rodede, hvilket højst sandsynligt er et forsøg på at kamuflere de knap så gode special effects. Til gengæld er der nogle flotte poetiske billeder fra skoven og gode detaljer i vampyrborgen.

Men det bedste ved billedsiden er de mange close-ups af Lucian og Viktor. Michael Sheens store, brune øjne udtrykker smerte og vrede på vegne af alle de tilfangetagne varulve, og lyser op i den gotiske fangekælder. Bill Nighy er i filmen udstyret med et par isblå kontaktlinser, som sammen med hans skælmske ondskabsfulde smil tilfører filmen ægte vampyrfyrstelig kulde.

Se spilletider

Se film-info