Flere nyheder

 
Litteratur
Oprørets lilla blomst

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Oprørets lilla blomst
Ons. 15. jul. 2009

Adichies debutroman er nu udkommet på dansk. Mange vil have stiftet bekendtskab med hendes anden roman, "En halv gul sol", der udkom på dansk for et par år siden. "Lilla Hibiscus" åbner et univers af undertrykkelse og trodsigt mod, der i al sin insisteren på menneskelig værdighed er en bevægende bog, der kun kan anbefales.

Vi følger den 15-årige Kambili, der bor med sine forældre og sin bror Jaja. Faderen er en succesfuld forretningsmand, hvis store rigdom står i stærk kontrast til Kambilis faster Ifeoma, der som underviser på universitetet må se sig afhængig af den nigerianske stats sparsommelige og utilregnelige lønninger.

Titlens lilla hibiscus refererer til en blomst der vokser i Ifeomas have i Nsukka, som i løbet af romanen bliver den samlende metafor for den trodsige skønhed der ligger i selvagtelsens trodsighed mod undertrykkende autoritetsfigurer.

Kambila og broderen Jaja gennemlever i romanen en frigørelseskamp, der fjerner dem fra faderens autoritære katolicisme, og med stor hjælp fra fasteren oplever de hvordan den afrikanske kulturs traditioner udstyrer dem med en eksistentiel styrke og meningsfuldhed, der lader dem træde i karakter som hele, selvstændige individder.

Overfladisk betragtet gennemspiller Adichies roman en velafprøvet skabelon, hvor den maskuline autoritetsfigur kobles til kolonimagternes kultur, religion og sprog, og den positive udvikling således består i en bevægelse væk herfra og hen mod en livsform der søger kontinuitet med landets prækoloniale kultur.

Alligevel er denne skematik mere diffus, og positionerne mindre klare end ovenfor skitseret. Faderen er således en anerkendt fortaler for ytringsfrihed, der tager kampen op med regimet i kampen for det frie ord.

På det overordnede plan er den kompleksitet Adichie udstyrer karaktererne med yderst vellykket, for romanen formår at udvikle det tematiske plan i fortællingen uden at miste taget i det fortalte univers´ realisme. Værket kan således fint læses som en allegori over et moment i det moderne Nigerias historie, men er samtidig i sin egen ret en læsværdig fortælling om en gruppe menneskers håb, drømme og skuffelser.

Det er værd at bemærke at Adichie fastholder en stilistisk realisme hele vejen gennem fortællingen, bortset fra den første linjes reference til nigeriansk litteraturs grand old man Chinua Achebe holder hun ethvert tilløb til metalitterære spidsfindigheder ude af bogen. Det er således en bog der er tilgængelig for enhver der holder af at læse, og hvis man finindstiller læsebrillen vil man bemærke at hendes sprogtone og hendes evne til at gestalte ikke kun karakterer men også stærke og overbevisende scener er bemærkelsesværdig.

Så mens en anden af de hæderkronede afrikanske forfattere Ngugi Wa Thiongo i sit monumentale værk The Wizard of the Crow, der udkom for et par år siden, leger med en magisk realistisk æstetik i sin fortsatte undersøgelse af det moderne afrika, da holder den unge Adichie sig til en velprøvet æstetisk realisme der er lige så gammel som romankunsten selv.

Der sker spændende ting i afrikansk litteratur i disse år, og vi kan kun håbe at Adichie kan være med til at åbne danske læseres øjne for de enorme oplevelser der ligger og venter for enhver der vender blikket mod dette ukuelige kontinent.

Køb bogen på saxo.dk

Chimamanda Ngozi Adichie: Lilla Hibiscus
Forlag: Gyldendal
Sider: 290
ISBN: 978-87-02-07483-3