Flere nyheder

 
Litteratur
De eksperimenterende tressere

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
De eksperimenterende tressere
Ons. 18. nov. 2009


Lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet Tania Ørum har skrevet et interessant værk om dansk kunst i tresserne, der ikke blot omhandler ungdomsoprøret og den kunstneriske avantgarde, men også de kunstneriske eksperimenter, der lå forud for 68'er-generationens livssyn og kunstopfattelse.

I indledningen til værket De eksperimenterende tressere - kunst i en opbrudstid skriver Tania Ørum, at det er manglen på adækvat historieskrivning, der har ansporet hende til at skrive værket. Der findes uendelig mange myter og historier om 60'erne, om hippiekulturen og avantgardekunsten, men ikke alle historier er lige virkelighedstro. Desuden mangler der, ifølge Tania Ørum, forskning omkring tiden forud for 60'erne og betydningen af 60'ernes eksperimenter for eftertiden.

Værket er opdelt i tre hovedafsnit: "De tidlige tressere", "Midttresserne" og "De sene tressere", og beskriver udviklingen i den eksperimenterende kunst fra 1961 til starten af 1970'erne, fra de æstetiske eksperimenter til den politisering af kunsten, der fandt sted i slutningen af tresserne. Det er et videnskabeligt værk med dertilhørende sprog og stil. Fuldstændig forudsætningsløse læsere vil måske få svært ved at følge med, men eftersom værket er fyldt med detaljerede og ofte ret underholdende beskrivelser af forskellige former for eksperimenterende kunst, bliver det akademiske mindre tungt og lettere fordøjeligt. Et eksempel herpå er beskrivelsen af en såkaldt rummelig happening udført af kunstneren Paul Gerner i 1967.

En person, en rulle indpakningspapir 0,7x25 m. Midt på scenen, papirsrulle på gulv, tager enden af papiret, drejer rundt, således at papiret lægger sig stramt om benene, fortsætter drejning, samtidig hæves papiret, så hele personen + mod loftet strakt arm til sidst er indpakket, drejning standser, person skærer sig ud af denne cigarformede puppe med en lommekniv.

Tania Ørum har, som det tydeligt fremgår i værket, selv været en del af det miljø, som hun beskriver. Hun lægger bestemt heller ikke skjul på sin store avantgarde-begejstring. Dette er imidlertid ikke et kritikpunkt. Det er et meget ambitiøst projekt, hun har kastet sig ud i og resultatet er et meget interessant og utroligt mangfoldigt værk præget af smitsom begejstring for 60'ernes avantgardekunst. Det er en anbefalelsesværdig læseoplevelse, der ikke blot er interessant og lærerig, men også vigtig. Vigtig fordi værket også siger noget om det samfund vi lever i i dag, om vores nutidige politiske, sociale og kunstneriske virkelighed.

Køb eller bestil bogen på saxo.dk.

Tania Ørum: De eksperimenterende tressere - kunst i en opbrudstid
Sider: 760
Forlag: Gyldendal
ISBN 978-87-02-07226-6