Flere nyheder

 
Teater
Fanden er løs på Aarhus Teater

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Fanden er løs på Aarhus Teater
Man. 15. feb. 2010

Dybt fascinerende og svært tilgængelig. - Så kort kan det siges om Christoffer Berdals iscenesættelse af Bulgakovs nærmest mytiske roman "Mesteren og Margarita" på Aarhus Teater. Det er en kompleks historie, som det lige knapt lykkes at få til at hænge sammen takket være en storslået skuespillerbesætning. (Foto: Jan Jul)

Djævlen er ankommet til jorden, men ikke til et hvilket som helst sted. Han vil begå sig i 1930'ernes Moskva under Stalins undertrykkelse af mennesker og kultur. Da hverken menneskene eller systemet tror på Gud eller djævlen, har han frit spil.

Indledningsvis introducerer han sig for redaktøren Berlioz (Kim Veisgaard) og digteren Ivan (Philippe Christiansen), med hvem han indlader sig på en diskussion om Guds eksistens. Som rettroende sovjetborgere afviser Berlioz og Ivan alt andet end ateismen. Djævlen får dog overbevist Ivan ved at forudse Berlioz' snarlige død i mødet med en sporvogn. Ganske praktisk da Woland, som djævlen har præsenteret sig som, har brug for Berlioz' lejlighed under opholdet i Moskva.

Da Ivan efterfølgende fortæller om sit møde med den djævelske Woland, er der naturligvis ingen der tror ham, og han ryger direkte på sindssygeanstalt. Her møder Ivan Mesteren (Niels Ellegaard), som har ladet sig indlægge efter at have opgivet af få publiceret sin roman om Pontius Pilatus. En bog som er blevet til under inspiration fra hans elskerinde Margarita (Kristine Nørgaard Sørensen).

Mesteren og Margarita er en kompliceret og sammenspundet historie. Den russiske forfatter Mikhail Bulgakov skrev en satire over det sovjetkommunistiske system og formåede at flette en beretning om Jesus og Pontius Pilatus ind sammen med den brændende kærlighedshistorie om Mesteren og hans Margarita.

På teatret er romanen blevet til en fantastisk opsætning, som skifter mellem Moskva i 30'erne og Jerusalem for 2000 år siden. Springene i tid og sted sker ved hjælp af en roterende scene med Moskva på den ene side og Golgatha på den anden. Man opsluges af historien fra først til sidst, men ved tæppefald er der mange løse ender tilbage. Set med denne anmelders øjne flimrer historien lidt. Hvad vil djævlen egentlig i Moskva, og hvorfor vil han lige hjælpe Mesteren og Margarita?

Århus Teaters opsætning lægger sig tæt op ad Bulgakovs klassiker, men ville have vundet meget ved at prøve at give et svar på djævlens hensigter og benytte sig af, at historiens handling ligger 70 år tilbage og ikke er en samtidsfortælling, som da den blev skrevet.

Hvad historien mangler, har skuespillerbesætningen til fulde. Søren Østergaards optræden som djævlen har givet forestillingen en massiv omtale pressen. Han slipper hæderligt fra det, men en egentlig dyb ondskab under gentleman'ens overflade fornemmes ikke rigtigt. Aftenens stjerne er ubetinget Kristine Nørgaard Sørensen som Margarita. Hun spiller både med en sødme og intensitet, der brænder igennem og går perfekt sammen med Niels Ellegaards lidt forsigtige skildring af Mesteren.

Århus Teater - Mesteren og Margarita
Se spilletider