Flere nyheder

 
Litteratur
Barok roman om selvmord, kærlighed og kannibalisme

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Barok roman om selvmord, kærlighed og kannibalisme
Tir. 28. sep. 2010



Den unge, engelske forfatter Dan Rhodes genopliver eventyrfortællingen i en barok roman om selvmord, kærlighed, moralske valg og kannibalisme. I en sikker sprogtone blotlægges de tragiske hændelser i et museum for selvmordets historie, og det er heldigvis er lige præcis så usmageligt, som det lyder.

Hvis brødrene Grimms eventyr skulle opdateres til i dag, kunne En sult så dyb være et godt bud på, hvordan de stadig ville være vedkommende. I en tysk by ligger det usædvanlige museum for selvmord, hvoromkring historien kredser. Tidligt i romanen afsløres det, at det hele vil ende i en større skandale med den højt ansete Doktor Frölicher i centrum. Men man er til det sidste i tvivl om, hvilken rolle de andre karakterer vil spille, og om den sorte humor vil sejre over den gode vilje.

Som i et rigtigt eventyr er karaktererne ret sparsomt optegnet, men det er i dette tilfælde ikke det samme, som at de er stereotype, og at man ikke kan føle med dem. Tværtimod er hele persongalleriet ret originalt og særpræget, som den gamle, anonyme mand, der lader edderkopper kravle ind i munden på sig for at nyde fornemmelsen af at spise dem. Allerede i sådan en scene afsløres det, at man skal være i besiddelse af en vis portion kynisme for at kunne nyde emnevalget og den måde, hvorpå der digtes eventyr over moderne tragedier, der ellers mest pryder formiddagsbladenes forsider.

Sprogtonen og den alvidende fortæller er uhyre sikker. Man føler sig både godt underholdt og i sikre hænder undervejs trods den særegne blanding af gammeldags eventyr og moderne referencer til playstations, Owen Wilsons selvmordsforsøg og tyske kannibaler. At Rhodes slipper godt fra at inddrage astrologi i personkarakteristikken siger noget om bogens charme, som når en af landsbyens ældre, der ellers har ry for at været faldet af på den i forhold til tidligere tiders ældre, ruller sig ud og fortæller tragedien om dengang, der i landsbyen blev født en dreng i fiskens tegn:
"Han dagdrømte, han skrev digte, han vandrede omkring i byens gader og på markerne som i en tågedis, han græd ved synet af dyr i nød, han spillede harmonika (..)."

Da en dreng igen bliver født i fiskens tegn, er hans skæbne derfor allerede beseglet, for som de ældre siger, så kunne de, hvis bare det havde været en pige, have lært hende at male akvarel og spille harpe og så ellers finde hende en mand.

Bogen når henkastet omkring en god række forbrydelser og perversiteter, som netop på grund af den henkastede behandling formår at blive vedkommende og moralsk gruopvækkende i stedet for sensationalistisk pirrende effekter. Trods bogens forbryderiske karakterer og fantastiske hændelser er der hele tiden en psykologisk realisme, der ofte fungerer komisk, som når den oversete betjent er på vej mod sit livs gennembrud og tager mobilen frem for at ringe efter forstærkning, men ikke kan nære sig for lige at læse denne herlige sms fra konen:
"Det er heldigt for dig, at vi ikke har en hund, fordi hvis vi havde, ville din aftensmad befinde sig nede i dens mave lige nu."

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Dan Rhodes: En sult så dyb
Tiderne Skifter, 324 sider
ISBN: 9788779734371