Flere nyheder

 
Udstilling
Dengang det ikke var synd for dyrene

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Dengang det ikke var synd for dyrene
Tir. 16. nov. 2010


(Walton Ford: "Baba-B.G." 1997)

Louisiana udstiller den nulevende amerikanske kunstner Walton Fords smukke og tankevækkende dyreakvareller. Han interesserer sig ikke for dyrene i sig selv, men for vores forståelse af dem. Udstillingen stiller skarpt på fortidens natursyn, men repræsenterer også en særdeles nutidig tendens.

Ford er fascineret af den dybe afgrund mellem os og dyrene, af at vi aldrig vil kunne forstå hinanden, og at vores syn på dyrene har ændret sig, således at den nære fortids mennesker også fremstår fremmedartede. Hans store akvareller er fortolkninger af historiske tekster, der supplerer værkerne og forstærker eller ændrer akvarellernes betydning.

Thurneysser's Demon (2008) er således en akvarel af en liggende elg med rødt gevir. Den er inspireret af en tekst, der beskriver, hvordan elgen førtes til en lille schweizisk by, hvor indbyggerne betragtede den som en farlig dæmon. Til sidst får indbyggerne fred, da en kvinde fodrer elgen med et æble fyldt med søm. Pludselig ser elgen ikke længere fredfuldt hvilende ud.

Akvarellerne er storslåede og ligner datidens naturhistoriske illustrationer, men indholdet er langt fra så uskyldigt. De til tider syrede motiver får en anden klangbund, når de er inspireret af virkelig naturforskning og autentiske tekster. Ford understreger selv, at ambivalensen i billederne ikke blot er tilfældigt opstået, men udspringer af en virkelig baggrund. Det overbevises man af i hvert billede (måske undtagen Le Jardin), og det gør akvarellerne til et interessant og velfunderet eksempel på den aktuelle bølge af kunst med dyremotiver, som også var fremherskende på årets Art Copenhagen.

I alle motiverne mødes dyrenes vildskab af vores trang til at forstå dem, navngive dem, holde dem som kæledyr, jage dem eller simpelthen pine dem.
Akvarellerne er imponerende i deres egen ret, men "samplingen" af historiske kilder er mindst lige så interessant. Således er den udklædte, døende abe i Jack on his Deathbed (2005) beskrevet af en vulkanolog som "min ondskabsfulde og pirrelige yndlingsabe", mens de hyggeligt udseende bjørne i Scipio and the Bear (2007) er ved at styrte i døden, da nogle gårdejere assisteret af ornitologen J. J. Audubon har jaget dem op i et træ og sat ild til det, fordi de med Audubons ord "... var ivrige efter at få så meget morskab ud af dem som muligt".

Selvom fortidens natursyn bliver udstillet, er det ikke så meget for, at vi skal forarges over datidens barbari. Man fornemmer snarere en ægte fascination og kærlighed til datidens kunstneriske teknikker og videnskab og et ønske om både at skildre dyrenes og datidens menneskes anderledeshed.

Louisiana - Walton Ford
Udstillingen vises frem til 6. marts 2010
Yderligere info