Flere nyheder

 
Litteratur
Tæt på Thomas Mann

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Tæt på Thomas Mann
Tir. 23. nov. 2010

Thomas Mann er én af det 20. århundredes største forfattere. Hans liv og værk fortjener afgjort en grundig gennemgang, og en sådan leverede Hermann Kurzke i Tyskland i 2006. Nu er hans murstensbiografi udkommet på forlaget Bahnhof i en glimrende oversættelse begået af Mogens Wenzel Andreasen og Lasse Rask Hoff.

Thomas Mann brød allerede som 26-årig igennem med romanen Buddenbrooks (1901). Herefter satte han den ene milepæl efter den anden i verdenslitteraturen: Døden i Venedig (1912), Trolddomsbjerget (1924), Josef og hans brødre (1933 - 1943), Felix Krull (1954). Værkerne kunne tale for sig selv. Ikke desto mindre er det uhyre interessant at låne Kurzkes biografiske nøgler og åbne dørene ind til i hvert fald nogle af gemakkerne i Manns jeg-hus. Og interessant er det også at tage del i nogle af de mange dramatiske begivenheder, der udspillede sig i den Mann'ske familie, hvor kunstnernerverne ofte sad uden på tøjet.

Hermann Kurzke fortæller os frem for alt om konflikten mellem Thomas Manns udadtil ulasteligt borgerlige livsførelse og indadtil hans trang til at give slip på sig selv og falde ud af rollen. Og det ville have været at falde ud af rollen at vise omverdenen sin homoseksuelle side. Men Kurzkes pointe er også, at Manns kunst på mange måder udspringer af denne evne til ikke at give efter. For Thomas Mann var kunstens verden den smukke og sikre, som enhver virkeligt udlevet oplevelse aldrig ville kunne stå mål med.

Kurzke får meget foræret af Thomas Mann forstået på den måde, at forfatteren på tusindvis af brev- og dagbogssider kommenterede sig selv og sine skriverier. Mann var tydeligt et menneske, der i én narcissistisk uendelighed drev et spil, hvor han skiftevis gennemskuede og skjulte sig selv.
Man fornemmer hele tiden, at der kredses om en livsfarlig sandhed, som kun må komme indirekte til orde. Af samme grund skal alt omformes til kunst. Biografens rolle bliver selvfølgelig at gå endnu et skridt videre og så at sige gennemskue forfatterens egne gennemskuelser, og her udviser Kurzke ofte fin detektivform.

Svagheden ved Hermann Kurzkes biografi er, at den tager friheden og storheden fra de litterære værker. Han taler om "kunstens indiskrete diskretion". Alt i forfatterens kunst kan afsløre forfatteren, der kun skjuler sig for at blive set. Det er da utvivlsomt rigtigt, at der er meget at hente om Thomas Mann selv i de bøger, han skrev. Men Kurzke driver rovdrift på en ytring, Mann kommer med, om at han hellere vil finde end finde på. Dette motto bliver bogen igennem biografens metode, og han sætter sig for at vise, hvordan så godt som hver eneste detalje i romanerne har et identificerbart forlæg i virkeligheden. Fordi Mann ikke fandt på, forstår vi. Det munder dog ud i for meget bevisførelse og det på bekostning af en mere åben og åbnende læsning af værkerne.

Men dette forbehold ændrer ikke ved, at biografien er en gave til alle dem, der vil nærmere ind på livet af Thomas Mann og den tid, han levede i. Hermann Kurzke giver en psykologisk indsigtsfuld og pædagogisk introduktion til en overordentligt sammensat kunstner.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Hermann Kurzke: Thomas Mann - Livet som kunstværk
Forlag: Bahnhof, 669 sider
ISBN: 9788792095244
Er udkommet