Flere nyheder

 
Film
Argentinsk oscar-vinder

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Argentinsk oscar-vinder
Man. 13. dec. 2010

Den prisbelønnede argentinske instruktør Juan José Campanella imponerer med et lavmælt drama, der ganske fortjent vandt en Oscar for bedste udenlandske film i 2010. Filmen bæres af en stærk historie, der udrulles tålmodigt og intensiverer spændingen hen mod den yderst vellykkede slutning. (Foto: Sandrew Metronome)

Campanella er ikke et specielt velkendt navn herhjemme, og hans Oscar-vindende film er da heller ikke blandt de film, der præsenteres for biografgængerne, selv om den ville gøre sig godt på det store lærred. Men for alle, der synes de efterhånden har gennemskuet Hollywoods fortærskede fortællestrukturer og plotmekanismer i den brede flod af romantiske komedier og storbykrimier, der skyller ind over Europa i disse år, kan det anbefales at købe Øjnenes Hemmelighed på DVD og opleve, hvordan filmmediet kan udfolde komplekse fortællinger med store følelser og højdramatiske øjeblikke på en afdæmpet og lavmælt facon.

Hovedpersonen Benjamín Espósito har som pensioneret besluttet sig for at skrive en roman om de to uafsluttede momenter i sit liv, nemlig en uløst drabssag - Moralessagen - samt hans uforløste kærlighed til sin smukke chef.

Vi følger så skiftevis hans arbejde med romanen og samtaler med chefen samt lange sekvenser fra dengang, da de forsøgte at trænge til bunds i Moralessagen, og deres gensidige kærlighed opstod, uden at de formåede at gribe chancen og realisere den.

De bærende skuespillere gør en eminent figur, specielt hovedpersonen Espósito spilles fremragende som en yderst maskulin og til tider brysk karakter, der på et splitsekund kan åbne en sårbarhed ved en minimal ændring i ansigtsudtrykket. Ligeledes bør den mordmistænkte Isidoro Gomes fremhæves som den perfekte inkarnation af en uigennemsigtig psykopat, hvis glatte velplejede ansigt antyder et formløst kaos af unævneligt begær og dyb grusomhed på spil i hans spinkle krop.

Øjnenes Hemmelighed vil sige noget om forskellige måder at gribe sin egen fortid an på. Det lykkes den på charmerende og overbevisende vis at opbygge en modsætning mellem den bitre, hævngerrige fastholdelse af sit eget tab og den hårde, men mulige generobring af de momenter, hvor man svigtede i sin ungdom, men som man med alderens øgede erfaring kan genvinde.

Øjnenes Hemmelighed
Ude på dvd fra Sandrew Metronome
Se filminfo