Valborg Aulin: Strygekvartet No. 1 F-Dur opus 17 Carl Nielsen: Blæserkvintet, op. 43 Edward Elgar: The Music Makers, op. 69, arrangereret for Esbjerg Ensemble.
THE MUSIC MAKERS
Emma Sventelius, mezzosopran
Annika Bjelk, klaver
Cecilia Martin-Löf, dirigent
Palaestra Vokalensemble
Valborg Aulin: Strygekvartet No. 1 F-Dur opus 17
Carl Nielsen: Blæserkvintet, op. 43Edward Elgar: The Music Makers, op. 69, arrangereret for Esbjerg Ensemble
Esbjerg Ensembles sæson sluttes med et brag af en koncert. Med medvirken af den svenske sanger Emma Sventelius og med musik fra omkring år 1900: Nationalromantisk og tidlig modernistisk musik.
Aulin var en anerkendt og fejret komponist i sin samtid. Hendes musik var inspireret af senromantikken i Europa, men hun inddrog også elementer af svensk folkemusik. Måske var hun Sveriges store nationalromantiker!
Som det er sket med mange kvindelige komponister, blev hun desværre hurtigt glemt, og først i de senere år, er der opstået en fornyet interesse for hendes musik.
Danmarks nationalkomponist var om nogen Carl Nielsen, men han var ikke nationalromantiker. Hans særegne og vildtvoksende tonesprog havde tråde ind i modernismen. Blæserkvintetten er et af hans mest originale og mest elskede værker.
Med Elgar får vi senromantik for fuld udblæsning. Til en tekst af digteren Arthur O'Shaughnessy hylder "The Music Makers"
oprindeligt et værk for sangsolist, kor og orkester - musikken og musikkens skabere.
Koncertintroduktion kl. 18:45.
Læs mere på hjemmesiden
THE MUSIC MAKERS
Emma Sventelius, mezzosopran
Annika Bjelk, klaver
Cecilia Martin-Löf, dirigent
Palaestra Vokalensemble
Valborg Aulin: Strygekvartet No. 1 F-Dur opus 17
Carl Nielsen: Blæserkvintet, op. 43Edward Elgar: The Music Makers, op. 69, arrangereret for Esbjerg Ensemble
Esbjerg Ensembles sæson sluttes med et brag af en koncert. Med medvirken af den svenske sanger Emma Sventelius og med musik fra omkring år 1900: Nationalromantisk og tidlig modernistisk musik.
Aulin var en anerkendt og fejret komponist i sin samtid. Hendes musik var inspireret af senromantikken i Europa, men hun inddrog også elementer af svensk folkemusik. Måske var hun Sveriges store nationalromantiker!
Som det er sket med mange kvindelige komponister, blev hun desværre hurtigt glemt, og først i de senere år, er der opstået en fornyet interesse for hendes musik.
Danmarks nationalkomponist var om nogen Carl Nielsen, men han var ikke nationalromantiker. Hans særegne og vildtvoksende tonesprog havde tråde ind i modernismen. Blæserkvintetten er et af hans mest originale og mest elskede værker.
Med Elgar får vi senromantik for fuld udblæsning. Til en tekst af digteren Arthur O'Shaughnessy hylder "The Music Makers"
oprindeligt et værk for sangsolist, kor og orkester - musikken og musikkens skabere.
Koncertintroduktion kl. 18:45.
Entré: 150 kr