ALLE | Nordjylland | Midtjylland | Syddanmark | Hovedstaden | Sjælland |
Velkommen til koncertkalenderen, hvor du kan se Kor72s medlemskors koncerter over hele landet. Du kan også vælge at se koncerterne i en enkelt region; benyt menubjælken til at vælge mellem regionerne.
Koncertkalenderen er et samarbejde med KultuNaut og for at få dit kors koncerter med i kalenderen, skal du indtaste koncerten via siden her. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte sekretariatet på mailadressen Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Holmens Kirke
Holmens Kanal 211060 København K
Tlf: 33 13 61 78
Hjemmeside
Åbent: Åbent: Man,ons,tors,fre,lør kl. 10-16, tirs kl. 10-15.30, søn- og helligdage kl. 12-16. Højmesse søn- og helligdage kl. 10.30 og aftensang søn kl. 17, ons morgensang kl. 10
Entré: Fri entré i åbningstiden
Holmens Sogn, Holmens Provsti, Københavns Stift. Sognekirke for Bremerholmen, Gammelholmen, Slotsholmen og for Søværnets og søens folk.
Ca. 50 kirkekoncerter årligt med danske og internationale kunstnere.
Kirkens musikalske ensembler: Holmens Kantori, Holmens Vokalensemble samt Holmens Barokensemble under ledelse af Holmens organist & kantor Jakob Lorentzen, samt 2. organist Magnus Larsson.
Producent Cecilie Hyrup Fuglsang.
Artists-in-Residence: Nightingale String Quartet
Viser 50 events fra/efter 3. jun. 2024
Orgelfestivalkoncert med Irena Chibková (Tjekkiet)
Alle er velkomne! ---- Holmens Internationale Orgelfestival 2024: July 3 Giulio Mercati, Switzerland 10 Giampaolo di Rosa, Italy 17 Vibeke Astner, Denmark 24 Magne H. Draagen, Norway 31 Lidia Ksiazkiewicz, Poland/France August 7 Józef Kotowicz, Poland 14 Jakob Lorentzen, Denmark 21 Hanne Kuhlmann, Denmark 28 Irena Chibková, Czech Republic
Kapelkoncert #1 med den britiske sopran Mary Bevan
Ved denne koncert medvirker den britiske sopran Mary Bevan, sangkvartet og instrumentalister, under ledelse af Magnus Larsson. Fri entré
Kapelkoncert #2 med Duo Stockmarr-Macedonio
Ved denne koncert medvirker Duo Stockmarr-Macedonio bestående af Marie Stockmarr Becker (Bratsch) og Ilaria Macedonio (cembalo) Fri entré
Mozart Requiem og Vesper i Holmens Kirke
Disse to mesterværker af Wolfgang Amadeus Mozart er blandt hans mest ikoniske og elskede kompositioner.
Requiem er et "hit" - kendt og elsket af mange og et af hans mest betydningsfulde værker. Det er komponeret i Mozarts sidste leveår og er berømt for sin dybde og dramatik, fyldt med følelse og åndelig intensitet og en fejring af det menneskelige drama i mødet med døden, samt en hyldest til den guddommelige nåde.
Vesper er en anden perle fra Mozarts repertoire, der også bærer hans umiskendelige musikalske signatur. Mozarts smukke værk til tekster fra salmernes bog med den utroligt kendte og smukke Laudate Dominum for solosopran og kor som største hit, men som næsten al Mozarts musik er det skønheden fremtrædende i hele værket.
De professionelle solister annonceres senere. Københavns Kantatekor- og orkester bliver som sædvanlig dirigeret af Torben H.S. Svendsen
Allehelgenskoncerten: Livets lifligste lektie
Mindedagen er også i en årrække blevet markeret med en koncert med Mogens Dahl Kammerkor - således også i år, hvor Kammerkorets tidligere og nuværende Composer in Residence er i centrum.
Sven-David Sandström skrev i 2017 tre korsange med tekster af Rainer Maria Rilke, som opføres ved denne koncert sammen med "A Seventeenth Century Nun's Prayer" af samme komponist, ét af de sidste værker, som Sandström skrev inden sin død i 2019.
Rilkes inderlige og stærke tekster beskriver det skrøbelige menneske i mødet med den på én gang ubarmhjertige og uendeligt skønne natur. Især om efteråret, som er en ofte brugt metafor for livets solnedgangsfase, hvor konturerne af et færdigstøbt liv begynder at tegne sig.
Den nuværende Composer in Residence, Per Gunnar Petersson, skrev i 2017 en klangskøn sats over den samme tekst som Sven-David Sandström brugte to år senere, den ydmyge bøn af en ukendt forfatter, der i dag oftest kendes som "A Seventeenth Century Nun's Prayer". I bønnen udtrykker den ukendte forfatter sit håb om at bære modgang og tab i livets efterår med et lyst og positivt sind.
Sammen med disse smukke og intense nyere korværker opføres værker af en helt særlig skikkelse i dansk kirkemusik, nyligt afdøde Bernhard Lewkovitch, der i det meste af sit lange komponistliv skrev ud fra en katolsk overbevisning.
Det relativt korte " Requiem - In memoriam defunctorum " (Sjælemesse for de døde) for kor og orgel fra 2012 er blandt komponistens seneste værker, og består af tekster udvalgt blandt de traditionelle latinske tekster, tonesat i tidløs, næsten asketisk musik. Værket blev skrevet og uropført af Mogens Dahl Kammerkor.
Koncerten indledes med en rigtig vokal-sværvægter, nemlig motetten af J.S.Bach, "Komm, Jesu, komm".
Motetten, der er skrevet for dobbeltkor, er den eneste af Bachs motetter, der ikke har en bibelsk tekst som forlæg.
PROGRAM:
J. S. Bach (1685 - 1750):
Komm, Jesu, Komm (1732)
Per Gunnar Petersson (f. 1954):
An anonymous Nun's Prayer (2017)
Sven-David Sandström (1942 - 2019):
Drei Rilke Gesänge (2017)
Bernhard Lewkovitch (1927 - 2024):
Orgelstykke
Bernhard Lewkovitch:
Requiem - In memoriam defunctorum , for kor og orgel (2012)
Sven David Sandström:
Seventeenth Century Nun`s Prayer (2019)
Medvirkende:
Mogens Dahl Kammerkor
Orgel: Jacob Lorentzen
Dirigent: Mogens Dahl
Copenhagen Soloists: Rossini - Petite Messe Solennelle
Rossinis romantiske mesterværk, Petite Messe Solennelle, egner sig til det mindre, kammermusikalske format som ensemblet specialiserer i, med dets oprindelige form, i hvilken der kun er klaver harmonium til at ledsage sangerne (værket blev senere arrangeret af komponisten til en symfonisk besætning der kalder på et stort kor). Således bliver værket opført med blot 9 sangere, alle solister der deles om soli - ledsaget af klaver accordion (brug af accordion i stedet for harmonium er meget almindelig, da instrumentet har en lignende lydproduktionsmekanisme). Værkets titel indeholder typisk Rossini-humor ydmyghed: det er en stor højmesse (Messe Solennelle), men han kalder det "lille" (Petite), måske i reference til det format som værket oprindeligt er skrevet til. Ensmblet ønsker netop at afspejle begge elementer - såvel værkets storhed som dets kammermusikalske natur.
Sangere: Sopran: Lise Bech Bendix, Anna Carina Sundstedt
Alt: Isolde Ehinger, Helle Grarup, Simone Rønn
Tenor: Gabriel Sin, Kieran White
Bas: Ørjan Hartveit, Steffen Bruun
Klaver: Christina Bjørkøe
Accordion: Yngvild Ruud
Dirigent: Jonathan Ofir
Varighed: En time 45 minutter inkl. pause
Mere info: www.copenhagensoloists.dk
https://www.copenhagensoloists.dk
https://www.copenhagensoloists.dk
G. F. Händel: Messias
Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor igen på Händels vidunderlige og uopslidelige klassiker "Messias" i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og 4 fremragende internationale solister.
For Mogens Dahl, Kammerkoret og det engelske eliteorkester har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig hinanden og måske også værkets kerne,- så godt som dette nu kan lade sig gøre.
Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage.
Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk.
Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det - ifølge kilderne var der blot 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742.
Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvad den "autentiske" opførelse af "Messias" har været. Man må lade musikken tale - og det gør Mogens Dahl og Kammerkoret og Orchestra of the Age of Enlightenment. Her opleves forhåbentligt et udtryk tæt på en autentisk "Messias"
Medvirkende:
Mogens Dahl Kammerkor
Orchestra of the Age of Enlightenment
Dirigent: Mogens Dahl
Solister:
Sopran: Julia Doyle
Alt: Keyleigh Decker
Tenor: Robin Tritschler
Bas: Morgan Pearse
G. F. Händel: Messias
Igen i år byder Mogens Dahl Kammerkor igen på Händels vidunderlige og uopslidelige klassiker "Messias" i samarbejde med det fremragende engelske Orchestra of the Age of Enlightenment og 4 fremragende internationale solister.
For Mogens Dahl, Kammerkoret og det engelske eliteorkester har det gennem en årrække været en proces, hvor de involverede gradvist har nærmet sig hinanden og måske også værkets kerne,- så godt som dette nu kan lade sig gøre.
Valget af toporkestret Orchestra of the Age of Enlightenment har været oplagt, da dette engelske orkester siden starten i 1986 har haft en særlig nysgerrighed på at tilgå musikken på andre og mere åbne måder. Deraf navnet, som orkestret har taget fordi de deler Oplysningstidens vedvarende trang til at undersøge og opdage.
Orchestra of the Age of Enlightenment spiller på instrumenter, der matcher den periode, som de spillede værker er skrevet i, hvilket er en væsentlig måde at nærme sig et mere autentisk udtryk.
Dette matches af Kammerkoret, der synger med en langt mindre besætning end man ofte ser det - ifølge kilderne var der blot 32 sangere i koret til første opførelsen i Dublin i april 1742.
Allerede i Händels levetid blev værket opført i forskellige versioner, der var betinget af omstændighederne og erfaringer med de første opførelser. Det er derfor næsten umuligt at vide hvad den "autentiske" opførelse af "Messias" har været. Man må lade musikken tale - og det gør Mogens Dahl og Kammerkoret og Orchestra of the Age of Enlightenment. Her opleves forhåbentligt et udtryk tæt på en autentisk "Messias".
Medvirkende:
Orchestra of the Age of Enlightenment
Mogens Dahl Kammerkor
Dirigent: Mogens Dahl
Solister:
Sopran: Julia Doyle
Alt: Keyleigh Decker
Tenor: Robin Tritschler
Bas: Morgan Pearse
Kurt Ravn i Holmens Kirke
Kurts repertoire er meget varieret: Både muntre og stille julesange samt smukke, traditionelle julesalmer udfylder kirkernes gode akustik på bedste vis
Buxtehude: Membra Jesu Nostri / Copenhagen Soloists
Digtets titel er Salve Mundi Salutare - 'Hil dig, verdens frelser'.
Digtet er en slags meditativ iagttagelse af Jesus på korset, hvor blikket går fra fødderne, op til knæene, til hænderne, til siden, til brystet, til hjertet, til ansigtet. Disse syv 'blikke' danner syv afdelinger i digtet.
Membra Jesu Nostri er en af Buxtehudes allerstørste værker. Han har sjældent komponeret over latinsk tekst, hvor han foretrak det tyske. Membra er således hans største værk på latin.
Copenhagen Soloists er et solistisk besat vokal-og instrumentalensemble. Igennem 18 år har ensemblet opført store vokale instrumentale værker på autentiske instrumenter efter såkaldt historisk informeret opførelsespraksis.
Sangerne deles om kor soli.
Sangere: Jennie Lomm, Anna Wierød, Daniel Carlsson, Jakob Skjoldborg, Steffen Bruun
Ensemble på barokinstrumenter
Dirigent: Jonathan Ofir
Varighed: 1.5 timer inkl. pause
Mere info: www.copenhagensoloists.dk
https://www.copenhagensoloists.dk
https://www.copenhagensoloists.dk