Flere nyheder af
Trine Wøldiche


 
Klassisk musik
Elektra er intens som en thriller
Figaros bryllup
Tosca
Rusalka
Nøddeknækkeren
 
Musik
Kaj & Andrea: Vores sange
 
Teater
Fornuft og følelse
Snedronningen for hele familien
Shu-bi-dua - The Musical
Vellykket klassiker
Teaterkoncert Imagine
Psykologisk thriller
On/Off
Glasbobler
AR
Besøget
Veludført Ibsen-klassiker
Strømsteder // Sarfartuut
Energifyldt ghettoforestilling
En tør omgang Tjekhov
Sne, blod og ibenholt
Blodigt artisteri på Ambassaden
Overbevisende Frankenstein
West Side Story i det midtjyske
Højspændt amerikansk drama
Nekrologer med humor
Chess
Les Misérables på Det Ny Teater
Digterbruden
SneØjne på Zangenbergs Teater
Hush little baby
High School Musical
Les Misérables
Sult i Skuespilhuset
Høstsonaten
Operation : Orfeo
The King and I på Det Ny Teater
Don Carlos
 
Film
DVD: Turbo
DVD: Vild med Madagascar!
Guf for Phineas & Ferb-fans!
Klassisk Peter Plys i storform
Sjette succes-sæson
At anmelde sin barndom
Flyvende elefant i ny renset udgave
DVD: Lesbian Vampire Killers
DVD: Largo Winch
DVD: Amazing Grace
DVD: The Code
DVD: MollyCam
DVD: Dante 01
 
Litteratur
Den hvide kanin og den sorte hat
Frøen og fluen og livet i almindelighed
Morkels alfabet
Kagebog for spioner
Hvidt og blidt & kridt
Murakamis mænd uden kvinder
Ikke bare en zombie-roman
Noras ark
Rum til det gode liv
Eventyrprinsesser tager sagen i egen hånd
Guide til guld
Korssting NU!
Tidsbilleder - Danmark i Hitlers Europa
Den gamle mand og hvalen
Klodsmajoren
Havets ædedolke
Hyggelige, hæklede tøjdyr
Kopierne som grafisk roman
Pirater i havsnød
Særligt sensitiv
100 års ensomhed
Nøjsom
Velkommen i familien
Kamma Morgensur
Ud med Knud
Antik og loppefund
Eventyret om lille Ida og den sorte menneskeæder
ABC i ny udgave
Da Carl næsten sov i telt
Nattevagt
365 retter til børnefamilien
Lutter løkker
Røver
Donna
Far, fare krigsmand
På tur med danmarkshistorien
Niller Pilfinger åbner Bakken
Mumi's kæmpeSTORE flapbog
Annas himmel
Carl i storform
Elefant-anekdoter
Et prikket bekendtskab
Da Carl blev rasende
Spilopper hele året
Da Osvald blev storebror
Flere bøger om Carl, tak!
Kagebog med op- og nedture
Vejen mod voksenlivet i ord og billeder
Samtaler mellem hånd og flue
Endnu en succes fra Orellana
Der var engang en masse grimme ord
Alle tiders børnebog
Fisken Karina
En dag fuld af dødsfælder
Fejlslagen fællesproduktion
Bibelhistorie som børne- og kunstbog
Djævelske drabeligheder
Kogebog for kræsenpinde
Garmann igen igen
De menneskeliggjorte huse
Blodig og velskrevet historisk roman
Lækker boligbog i delikat indpakning
Gryderet uden krydderi
Stemningsskabende dagbogsnotater
Designer kaster sig over den barnlige genre
Michelinstjerne-mad i børnehøjde
Bestillingsarbejde fra Michel Faber
En spektakulær rejse ind i ondskabens væsen
Unikt univers fra prisvindende norsk forfatter
Køkkenrevolution fra Umahro
Skulle det nu være sjovt?
Robert Crumb: Verdens skabelse
Sov som de døde
Den hemmelige tale
Rottekonge
En lille bog om det hele
Gemma Bovery
Babys første bandeord
Lykken findes
Rosenkrans-mordene
Drengenes store eventyrbog
Xiaolu Guo: 20 brudstykker
Heibergs store dessertcirkus
Den der sover synder ikke
Bæver Renovering
Made in Italy
Sund mad til din baby 0-3 år
Hjemme hos Jamie. God mad til et godt liv
Friskpressede juicer og smoothies
Brød med bid i
Huskmitnavn 2

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Elektra er intens som en thriller
Man. 29. mar. 2010



Richard Strauss' opera "Elektra" er en knaldperle med en spilletid på blot lidt over halvanden time og en intensitet som i en moderne thriller. Repremieren i Operaen var ramt af sygdom på to af de bærende roller, men det forstyrrede ikke dramaet. Det gør til gengæld en tam slutning, der lugter mere af "Rambo" end af græsk tragedie. (Foto: Martin Mydtskov Rønne)

Der er tilføjet en ekstra scene i Operaens opførelse af Richard Strauss' Elektra. Scenen udspiller sig allerede, mens publikum finder vej til deres pladser, og før lyset slukkes i salen: En far, der leger med sine børn på badeværelset. Men det harmoniske familieliv på scenen står i kontrast til den skærende kakofoni af instrumenter, der bliver stemt i orkestergraven. Familiens stemmer overdøves af skæve toner, og denne disharmoni slår opsætningens sitrende urolige stemning an.

Richard Strauss har skrevet musikken, og den tyske forfatter Hugo von Hofmannsthal teksten til operaen Elektra, der bygger på den græske tragedie af samme navn. Operaens titelfigur er Agamemnons datter, hvis hele liv er opslugt af tanken om at slå moderen og hendes elsker ihjel som hævn for mordet på faderen. Hun kan dog ikke selv føre denne plan ud i livet, og derfor venter hun på, at hendes bror Orestes - der som ganske lille blev sendt bort fra slottet - skal komme tilbage og ordne sagerne for hende.

Som opera har Elektra alle dage været en intens, lille enakter, der kun lige sniger sig op over halvanden time. Denne intensitet er i Peter Konwitschnys iscenesættelse forstærket af et enormt digitalur på bagtæppet, der hele stykket igennem tæller ned mod et uundgåeligt blodbad. Samtidig er badekarret med Agamemnons døde krop synligt under næsten hele stykket. Familiens ar og husets spøgelser er fuldt håndgribelige størrelser, hvilket konstant understreger Elektras sorg. Det er stærke sager, og den første lange tid er Elektra så nervepirrende som en thriller.

På grund af sygdom blev rollen som Elektra sunget af Catherine Foster, der til daglig lægger krop og stemme til blandt andet Strauss, Wagner og Mozart på det tyske nationalteater i Weimar. Hendes Elektra gnistrer af galskab og passion og bringer mindelser om Kathy Bates' rolle i filmen Misery. Ingen tvivl om, at hun er livsfarlig. Også Elektras sødt drømmeriske søster Chrysothemis blev til repremieren sunget af en afløser i form af den særdeles glimrende tyske sopran Sonja Mühleck fra Bayreuther Festspiele. Hendes overtagelse skulle efter sigende være sket med endnu kortere varsel, men udskiftningerne i de to bærende roller kunne ikke mærkes.

Desværre ryger intensiteten fløjten i en overdrevet og overspillet finale. Det er en kritik, man plejer at rette mod amerikanske actionfilm, men den gør sig bestemt også gældende her: Efter halvanden times neglebidderi går der maskinpistoler, eksplosioner og massemord i den. Det klæder ikke Elektra, der er blodig nok, uden at man nødvendigvis behøver at meje hver eneste statist i Den Kongelige Opera ned på scenen.

Operaen - Elektra
Se spilletider